Forstå skellov og 12 meter regel

Jeg er lidt i tvivl...
Jeg ved at jeg ikke må have mere end 50 kvm skure, uden at der ansøges og de evt. ekstra kvm dermed tages fra huset.
Jeg har pt. lige nøjaftigt 50 kvm. skure,overdækning og carport.

Det jeg ikke helt forstår er hvor meget man må bygge i skel, eller under 2,5 meters afstand til skel.
Jeg har pt. mere end 12 meter der er i skel eller under 2,5 meter fra skel.

Carport og det ene skur er i skel 8 meter langt og er helt klart langt over 2,5 meter højt og ca. 1,5 meter fra skel.

Men så har jeg mod anden nabo overdækninger som er fra 2.10 til 2.30 høje.
Noget af det direkte i skel og andet 2 meter fra skel.
Der er 7 meter og dermed har jeg 15 meter i skel.

Det jeg ikke forstår er, hvis det er under 2,5 meter højt, må det så godt være nærmere end 2,5 meter fra skel, selvom det overskrider de 12 meter?

Eller må man overhovedet ikke have noget overdækning (uanset højden) i skel og under 2,5 meter fra, som er mere end 12 meter til sammen?

https://www.bolius.dk/love-og-regler-for-skure-carporte-garager-og-andre-smaa-bygninger-17566

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læser lige med her, men som jeg forstår det, er det altså maksimalt 12m i skel. Og "I skel" altså tættere end 2,5 meter, gælder reglen om maks højde på 2,5 meter. 

Så du blander det vidst lidt sammen, og du har umiddelbart ulovlige bygninger.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det er kun ved beregning af bygge procent på grunden at du kommer til at "de evt. ekstra kvm dermed tages fra huset. )
Hvis en bygning ligger imod skel både på længden og i bredden ( til en anden grund) så er det kun den længste side der skal regnes med.
Jeg mener der tidligere har været en regel om at man må komme længere op end 2,5 m i en skrå linje ind til 2,5 m fra skel. Jeg kan ikke finde det og derfor heller ikke huske top punktet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ja jeg har umiddelbart arvet ulovlige bygninger.
de har stået der i 20 år, så det er ikke opdaget... endnu :-)

Nå men jeg forstod så nok ikke helt hvad de skriver i bolius link.

• Ingen del af bygningens ydervægge eller tag (inkl. evt. brandkam), må inden for en afstand af 2,5 meter fra naboskel være højere end 2,5 meter over terræn (eller bygningens fastsatte niveauplan
Den tekst forstår jeg som, at jeg må have max. 12 meter bebyggelse i skel (0-2,5 meter fra skel).
Bygninger må ikke være over 2,5 meter høje. 
Så uanset om de er 1 m eller 2.3 m, så må jeg kun have 12 meter af det i skel?

Tænker vi taler overdækket bygning. Et espalier må jeg vil gerne have?

Er det rigtig forstået?

Der kan være lavet dispensation for bygninger udover de 12 meter, er de registreret i BBR? 
Martin.v skrev den 23-04-2023 21:28:54

Der kan være lavet dispensation for bygninger udover de 12 meter, er de registreret i BBR? 

Nej DEN er ikke i BBR...

Men glem den. Skal alligevel rives ned.

Jeg skal bare have styr på hvad jeg må inden jeg bygger ny.
Annonce
ev elmand skrev den 23-04-2023 15:43:28

Det er kun ved beregning af bygge procent på grunden at du kommer til at "de evt. ekstra kvm dermed tages fra huset. )
Hvis en bygning ligger imod skel både på længden og i bredden ( til en anden grund) så er det kun den længste side der skal regnes med.
Jeg mener der tidligere har været en regel om at man må komme længere op end 2,5 m i en skrå linje ind til 2,5 m fra skel. Jeg kan ikke finde det og derfor heller ikke huske top punktet.

Afstanden efter de 2,5 m må lægges til højden, hvilket giver en stigning på 45 gr. 

Er ikke sikker på hvad du mener med espalier (det er et lodret gitter planter kan gro/klatre op ad).
Tænker du måske på en pergola?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Espalier? :-)
koden skrev den 24-04-2023 16:41:40

Espalier? :-) 
Et espalier der står langs skellet, mindre end 1,75 m fra skellet - må højest have en højde svarende til højden på en fiktiv fælleshæk (typisk 1,8 - 2,0 m) plus afstanden til skellet.

Beklager.... jeg fik rodet rundt. pergola selvfølglig.
Pil taget af din overdækning og der er en pergola tilbage.

Men det du siger er at det må man heller ikke have hvis den f.eks. er 2.3 m høj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis