Bærende bjælke over istedet for under

Jeg har 2 fritgjorte spær som skal understøttes.

Nornalt vil man lægge et jern under, hvilende på murværk. 

Men er der noget der taler imod at lægge en lang træbjælke på første sal/loftet der spænder over 6 spær (4 hviler på murværk, og de 2 frie spær) og så køre en stor bolt igennem de 2 frie spær så de reelt set bliver båret. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om bjælken ligger under eller over er styrkemæssigt det samme. Pas på med at gennembore (til en stor bolt) den bærende bjælke - det svækker bjælken.
Du kunne bruge et par fladjernslasker og et par gevindstænger, så du undgår at gennembore.

Søren O
Lidt afhængig af dimensioner på tømmeret og lasten der skal bæres kan man også bruge tagåseanker - om det skal beskytte mod et sug opad eller et træk nedad er det samme.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Søren, hvis jeg forstår din besked rigtigt så skal jeg bruge 4 klemplader (se billede) og 4 gevindstænger ?
Det er klart den løsning jeg vil gå efter, næsten usynlig i forhold til en grim jern bjælke under. 

Hvis fladjernslaskerne ikke bliver skjult, ville jeg nok gennembore den nederste bjælke til 2 bolte (gevindstænger), og kun benytte fladjernet på den øverste (bærende) bjælke. Et par firkantede spændeskiver er da noget kønnere end fladjern der sidder på skrå.

Søren O
Søren O skrev den 23-04-2023 11:18:58

Hvis fladjernslaskerne ikke bliver skjult, ville jeg nok gennembore den nederste bjælke til 2 bolte (gevindstænger), og kun benytte fladjernet på den øverste (bærende) bjælke. Et par firkantede spændeskiver er da noget kønnere end fladjern der sidder på skrå.

 Hvorfor ikke bruge en U bolt, hvor lasken er øverst. den nederste del kan så forsænkes op i den nederste bjælke, så det er glat med undersiden.


fase
Annonce
Bliver nederste bjælke synlig?

Søren O
Jeg har taget et billede, så I kan se med. 
Overligger bjælken lægges på første salen, hvilende på flere spær mod venstre  som hviler på murværk. Den anden ende kommer til at hvile på spæret/murværket til højre over døren. 
Og der laves så lasker ned om de 2 frithængende spær.
Lasker er bedste løsning, men når det bliver synligt vel en laske på skrå se lidt forkert ud. Derfor mit forslag med 2 x gennemboring i nederste bjælke. Så får du 2 synlige spændeskiver og møtrikker med afstand svarende til øverste bjælke. Spændeskiverne kan evt. stemmes ind i bjælken.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis