Cirkel beregning

Jeg er med på næsten hele beregningen (omkredsen), men er 0.01% i tvivl om det er korrekt, at uanset omkredsens størrelse skal samlede grader give 360. Alt i mig siger “selvfølgelig”, men better safe than sorry
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Cirklens omkreds er 2Pi x R eller Pi x D. Antal grader er altid 360 

fase
For mange år siden (50+) var jeg FDFer og løb orienteringsløb.
Vi blev opfordret til at købe kompas med nygrader (tror jeg det blev kaldt) hvor kompasrosen alias cirklen havde 400 grader. Det brugte vi vist alle en overgang.
Det jeg vil sige, er at du altså kan støde på cirkler der ikke er 360 grader.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har også været spejder hvor vi havde 400o kompas. Jeg har aldrig nogensinde senere set fænomenet, så regn roligt med at en cirkel altid er 360o.
Pi bliver i normale sammenhænge regnet til 3,14 eller 22/7.  

Søren O
De 22/7 er vist fra før regnemaskinen blev hver mands eje. Ingen bruger det i dag.

Bent Andersen: Bruger du aldrig “hovedregning” eller udregning med “papir og blyant” ?
22/7 er også lidt mere nøjagtig end 3,14.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 23-04-2023 12:50:08

Bent Andersen: Bruger du aldrig “hovedregning” eller udregning med “papir og blyant” ?
22/7 er også lidt mere nøjagtig end 3,14.

Jo, men med 22/7 skal man jo både gange og dividere. Det har vi virkelig ikke tid til😇


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Søren O skrev den 23-04-2023 12:50:08

Bent Andersen: Bruger du aldrig “hovedregning” eller udregning med “papir og blyant” ?
22/7 er også lidt mere nøjagtig end 3,14.

 Jeg var også af den tro engang, men problematikken er at dette forhold ikke er påvist korrekt.

3.14 er en tilsniget værdi som værende forholdet mellem omkreds og areal, men man har endnu ikke kunne påvise en endelig "perfekt" formel/brøk der er nøjagtig på milioner af decimaler, så 22/7 er i princippet en forkert værdi for Pi.

 

Tak
Nu er vi helt ude i pilitesser, men både 3,14 og 22/7 er tilsnegede værdier. Ved ikke om nogen har det helt korrekte tal, men der er over 200 decimaler. De første er 3,14159265359.

Søren O
For lige at komme tilbage til "virkeligheden" 
Skal man lave en cirkel i belægningssten, så laver cementvarebrikkerne ikke alle mulige vinkler. Er det en mindre cirkel så kan man evt. blande en stor vinklet sten med nogle mere spidse. Men kommer man ud i radius ca. 100 cm så bruger man 1/2 herregårds sten blandet med den med stor vinkel. Og fra omkring 120 cm bruges alene den 1/2 herregårdssten. Den lille sprække det vil give ved hver sten opvejes af noget fugesand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis