Bundsikring flisebelægning

Hej alle,

Vi skal til at lave en fliseterrasse og har gravet 30-35 cm af.
Vi vil ligge bundsikring, stabilgrus og så afrettersand.

Mit spørgsmål går på, vi har en hel del 0-4 støbesand tilovers fra huset, vil man kunne bruge det som bundsikring og som afretter sand? :-)

Med venlig hilsen Kristian 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er i gang med samme og blev frarådet bundsikring medmindre det er en decideret motorvej jeg skulle anlægge.

Pas til det andet 
I henhold til Nova bruger man bunkringslag i henhold til trafikklasse (som der bliver nævnt overstående), men også i forbindelse med frostsikring (det er der mange der glemmer!).

Din terrasse vil jeg vel kategoriseres som en T0 =  Den er rettet mod terrasser, stier m.v. for let trafik. 
Det næste der skal vurderes er om din bund er: Frostsikker, Frosttvilsom bund eller Frostfarlig bund?
(hvilken JB/ jordtype er din jord? meget ler, silt eller sand?).
Mit bud vil være din jord er Frostvivlsom bund (med mindre du bor helt ud til havet selvfølgelig)

-Ud fra det du beskriver, vil stabilgrus være fint som bundopbygningslag, men jeg vil ikke anbefale dig at bruge muresand 0-4 som afretterlag det det er vasket. Du har brug for noget der kan stampes og komprimeres, så brug harpet sand eller det man kalder "brolæggersand" til at rette af i oven på det bundsikringslag.

Bundsikringslag = min. 10 cm
Afretningslag = min. 3 (jeg bruger personligt mindst 5 cm, da jeg synes det er nemmer at rette af i).

Komprimering er ca. 15-20 % som en tommelfingerregel, type af stamper osv. så at have det med i baghovedet når du lægger ud.

-Muresandet kan du så evt. bruge til at fylde fugerne mellem fliserne/stenene bagefter.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis