Bundsikring flisebelægning

Hej alle,

Vi skal til at lave en fliseterrasse og har gravet 30-35 cm af.
Vi vil ligge bundsikring, stabilgrus og så afrettersand.

Mit spørgsmål går på, vi har en hel del 0-4 støbesand tilovers fra huset, vil man kunne bruge det som bundsikring og som afretter sand? :-)

Med venlig hilsen Kristian 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HrT
HrT
423 3400
Er i gang med samme og blev frarådet bundsikring medmindre det er en decideret motorvej jeg skulle anlægge.

Pas til det andet 
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Det er fint med bundsikring men lidt overdrevet ved en terrasse. Ja du kan sagtens bruge din støbesand i den konstruktion. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hold_Ved_Montøren
Hold_Ved_Montøren
70 mellem 7-8 kartoffelrække...
I henhold til Nova bruger man bunkringslag i henhold til trafikklasse (som der bliver nævnt overstående), men også i forbindelse med frostsikring (det er der mange der glemmer!).

Din terrasse vil jeg vel kategoriseres som en T0 =  Den er rettet mod terrasser, stier m.v. for let trafik. 
Det næste der skal vurderes er om din bund er: Frostsikker, Frosttvilsom bund eller Frostfarlig bund?
(hvilken JB/ jordtype er din jord? meget ler, silt eller sand?).
Mit bud vil være din jord er Frostvivlsom bund (med mindre du bor helt ud til havet selvfølgelig)

-Ud fra det du beskriver, vil stabilgrus være fint som bundopbygningslag, men jeg vil ikke anbefale dig at bruge muresand 0-4 som afretterlag det det er vasket. Du har brug for noget der kan stampes og komprimeres, så brug harpet sand eller det man kalder "brolæggersand" til at rette af i oven på det bundsikringslag.

Bundsikringslag = min. 10 cm
Afretningslag = min. 3 (jeg bruger personligt mindst 5 cm, da jeg synes det er nemmer at rette af i).

Komprimering er ca. 15-20 % som en tommelfingerregel, type af stamper osv. så at have det med i baghovedet når du lægger ud.

-Muresandet kan du så evt. bruge til at fylde fugerne mellem fliserne/stenene bagefter.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis