Støbning af gulv

Hej lds'er 

Jeg er nu kommet så langt at jeg skal til at støbe gulv, ca 35 m2. Som bliver opbygget med 10 cm stabilgrus i bunden, 500 mm jackon isolering og rionet til slut.
Jeg har I den forbindelse og i bedste tro (ud fra jeg har læst af artikler og set videoer) købt 6 m3 støbemix 0.16. Nu får jeg så at vide at det er forkert - i forhold til brug af tvangsblander, har dog også en fritfaldblander - samt at jeg ikke kan støbe det alene, men at jeg skal bestille en beton bil.
Hvad siger i lds'er? Der må sidde tons vis af erfaring. 
Skal jeg opgive og bestille en beton bil? Eller kaste mig ud i det,  håber i har nogle gode råd. Ellers har jeg rigtig meget materiale til salg pludselig 🤣🤣🤣

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal gulvet bruges til efterfølgende?
Ville bruge tvangsblander til det, giver det bedste resultat.
Har selv støbt 20m2 gulv i mit værksted med 0.16 støbemix, det blandede mig og konen, samt afrettede på 3-4 timer mener jeg.
Dagen før lavede jeg nogle baner med beton, hvor der var lagt en skinne i den rigtige højde, så er det nemt og rette det af dagen efter 😊

Men regn med du er træt i arme et par dage 😉
Selvfølgelig kan du støbe det alene i betydningen selv. Har du ikke en, du kan alliere dig med, så I er to. En til at fylde i blanderen og en til at trille betonen. Skift lige en gang i mellem. Du kan bruge den blandemaskine du vil. Inden tvangsblanderen blev opfundet er der støbt tusinder af m3​​​​ beton med fritfaldsblandere. Du skal blande 3,5 m3 beton. Bagefter sover du som en sten og dine arme er blevet strakt ud i fuld længde  

fase
Det lyder jo allerede lovende og giver nyt mod.
Gulvet er, bliver stuegulv. Jeg skulle selvfølgelig havde skrevet at det er indendørs jeg arbejder, så et betongulv med let slid. Der kommer naturligvis et andet gulv over, når jeg når der til.

 Det giver meget god mening at lave nogle lede at støbe efter, det havde jeg tænkt på.
Men i ser ikke et problem i at bruge tvangsblander og 0.16 støbemix, jeg fik at vide at armene ville sætte sig fast pga. Sten i blandingen og maskinen ville brænde af.

I forhold til mine arme, så er det fint strukket ud efter jeg har gravet 20 m3 jord og gennemsnitlige haft fat i det 5 gang, jeg er et kendt ansigt på genbrugspladser. 🤣🤣

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
Der  er sten i al beton, ellers er det mørtel, og hvorfor skulle armene på blanderen sætte sig fast, hvis de er justerede til at gå tæt på bunden.

fase
Det et præcis hvad jeg selv tænkte, men når man har nul erfaringer med brug af en tvangsblander, så skal man jo lytte, dog ikke ukritisk. Derfor jeg spørger yderligere til råds, blandt erfaringer.🙂

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
Annonce
Til 0,16 kan det faktisk godt være et problem, det er bedre der er godt med luft under armene. Jeg bruger altid en med gummiblade af samme grund. 
Jeg har et tillægs spørgsmål, jeg er i gang med at køre stabilgrus ind. Pt er det jo meget løst. Det bør vil komprimeret på en eller anden måde. En pladevibrator vil jo være en løsning, men huset er fra 1872 så er lidt bekymret for om vibrationer vil skade væggene. Skal jeg være bekymret eller er det bare at køre med en pladevibrator. Eller er det slet ikke nødvendigt at komprimeret underlaget.

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
Du kan jo undlade at give pladevibratoren fuld gas, og så komprimere tynde lag af gangen.

Vi prøver igen, i morgen --
Det lyder sgu meget fornuftigt.... en lille model og ned i fart ..... tak for rådet jens.

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
Det er helt bestemt fint at blande det selv, når man er uerfaren. Kommer det med beton bil, så kan der være problemer med adgangs forhold om de kan få afleverings bånd ind igennem dør eller vindue. Skal du også have det pumpet ind så løber det løbsk rent økonomisk. Kører de det af bilen ude ved gaden så skal det køres ind og afrettes inden for 3-4 timer ellers hærder det for dig. 
Ved selv at blande har du styr over hvor meget du blander, og behøver ikke at få stres af den grund. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis