Ny tilbygning oven på vandrør - hvad gør man?

Hej jeg skal til at lave en tilbygning til vores hus. Tilbygningen kommer til at ligge op af den nuværende hus der hvor vandet kommer ind, og vil altså ligge "ovenpå" vanrøret.

Vandrøret ser ud til at være trukket i et sort plastikrør af en slags, ca. 130cm nede i jorden.

Hvad gør man ved det, kan en vvs'er lægge et nyt rør ind under tilbygningen hvis det bliver utæt eller hvad stiller man op med det?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne lægge et rør udenom det nuværende rør. Er der et opføringsrør typisk 5/4" på det nuværende, så det er afsluttet med en ISIFLOW. Vis gerne et billede hvor røret er afsluttet i huset.

fase
Jeg kan Ikke se noget der ligner et ISIFLOW. Det er et metalrør der kommer op gennem betonen (det er ret tykt lige der hvor det kommer op). 
Jeg har forsøgt at tage et billede men det er svært at se, da det kommer op inde i et skab.
Det er svært at se på dit billede, hvordan vandrøret er af sluttet. Du kan blive nødt til at gave ned udenfor muren, for at se om plastrøret er afsluttet ved muren, eller det er ført op i skabet. Det er nok lettest at undersøge indvendig først. 
Hvis røret er afsluttet udenfor muren ville jeg få ført et 5/4" galvaniseret rør gennem soklen og op i skabet. Udvendig ville jeg få lagt et rør som vandledningen kunne være i, så det kan skiftes uden at bryde gulvet i tilbygningen op.

fase
Galvaniseret rør til vandindføring er vist blevet “no go”. Jeg vil anbefale at trække det nuværende rør ud, og hvis det er i orden, så føre det ind igen, men så inden i et “tomrør”, f.eks. et kanelrør. Skifter du indføringsrøret, så skal du blot bruge et 32 mm. PEM-rør. Når du så er i gang, så få skiftet hovedhanen til en rustfri kuglehane.
Godt du tænker på mulighed for udskiftning - det kan siges at være rettidig omhu. 

Søren O
Når jeg nævner et 5/4" galvaniseret rør er det til brug ved at skubbe plastrøret ind i. Plastrøret afsluttes så på vanligvis med en f.eks. ISIFLOW og en reparationshane. 

fase
Annonce
For det første skrives ikke 5/4" men 11/4" og når vi taler om "murgennemføring eller indføringsbøjning er gevindet typiske 2" til et 32mm PEM rør eller 21/2" til et 32mm eller 40mm PEM rør (pem rør er et hårdt plastrør sort eller blåt 10bar)
I dit tilfælde vil jeg anbefale at du graver røret i jorden frit, det vil sige fra gl. sokkel til ca. 1 meter fra ny tilbygning.
Ud fra dit billede ser det ud som om at der går et jern rør ned igennem betonen, det skal væk og erstattes med indføringsbøjning f.eks. 63mm 90gr. (til 32/40mm. rør) i toppen limes en murkobling 32x1 for 63mm indføringsbøjning på samt en 1" kugle ventil som samles til eksisterende vand installation.
I den anden ende af røret limes et 63mm forlænger rør på.
Nu kan du trække et 32/40mm rør igennem som kan udskiftes.




Mvh John Greve
@ John K Greve
Du skriver “For det første skrives ikke 5/4" men 11/4" “
Det er ikke smart at skrive 11/4” da det jo læses elleve kvarte.
I stedet kunne du skrive 1 1/4 eller 1,25/4(!)
Eller, som de fleste, blive ved med at skrive og sige 5/4 der jo er mere mundret.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 23-04-2023 09:59:06

@ John K Greve
Du skriver “For det første skrives ikke 5/4" men 11/4" “
Det er ikke smart at skrive 11/4” da det jo læses elleve kvarte.
I stedet kunne du skrive 1 1/4 eller 1,25/4(!)
Eller, som de fleste, blive ved med at skrive og sige 5/4 der jo er mere mundret.

 

Enig i det skal skrives 1 1/4” - men ville aldrig skrive det som 5/4, da det misforstås, med på det udtales fem kvart”, men er jo ikke det samme som og skrive det som 5/4” Arbejder til daglig som klejnsmed, og har nu aldrig i mine 25 år i faget stødt på en ligesindet håndværker der skrev det som 5/4” ;)
Mange tak for de gode svar!
Jeg får gravet lidt mere frit og set på det :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis