Sætningsrevne - er den farlig?

Hej LDS

Jeg har anmeldt en sætningsrevne til vores ejerskifteforsikring (vi overtog huset i 2021).

Forsikringen melder tilbage, at denne typer revner er helt almindelige og der er ingen fare osv. osv.

Alt det kan de åbenbart vurdere på baggrund af et billede.

Derfor ville jeg høre om nogle skarpe hoveder herinde kunne nå til den modsatte konklusion (på baggrund af et billede)

Bemærk, at sætningen har gjort, at venstre henholdsvis højre side af sætningsrevnen er blevet forskudt i forhold til hinanden.

Det kunne umiddelbart tyde på, at det er højre side, der er "rykket ud".

Mit spørgsmål er ganske enkelt - kan vi være nogenlunde sikre på, at konklusionen er rigtig?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er enig med forsikrings selskabets konklusion. Nå fremgår det ikke hvor gammel huset er, men jeg anslår det til at være omkring 40 år gammel.( murstens typen.) 
Der er en revne i sokkelpuds. eller måske også ind i sokkel. Der er jo en mindre revne ved de nederste mursten.
Hvis det er en væsentlig sætnings skade så ville revnen hav bredt sig op i murværket. Det jeg ser er meget almindeligt og vil ikke udvikle sig yderligere. Jeg vil anse det for helt ubetydelig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så må du jo selv undersøge det nærmere, prøv at grav soklen fri lidt ned ved revnen, og se om den fortsætter ned.
Det kunne udmærket være noget selvbyg, vurderet ud fra forbandet i murstenene.

Vi prøver igen, i morgen --
Og kig også på den anden side af hjørnet om der er en tilsvarende revne dér. Hvis det er tilfældet kan det pege i retning af at hjørnet har sat sig og "højre side er rykket ud", som du skriver.
Men eftersom revnen ikke fortsætter op igennem murstenene/fugerne, så vil mit bud også være, at det bare er en revne i soklen der let kan repareres.

Mvh. AllanE
Tak for jeres tilbagemeldinger, det er en kærkommen hjælp - jeg gider ikke diskutere med forsikringsselskabet for diskussionens skyld alene.

Det ser sådan her ud på den anden side, så det kan måske tyde på, at hjørnet har sat sig lidt.

Er konklusionen fortsat, at det er uden betydning?
Grav ca 1/2 meter ned ved revnerne, går de ned i soklen, skal der i det mindst holdes øje med om de udvikler sig.
Men er det kun oppe i pudset, er det uden betydning.

Annonce
Sådan her ser ud, når man graver ned. Det er lidt som om, at soklen er støbt ud over kældervæggen. Revnen går i hvert fald ned igennem soklen.
Det er stadigvæk i sokkelpudset man kan se revnen, prøv at spul den rå sokkel ren for jord og kik på hvordan den ser ud.

je_ns skrev den 26-04-2023 23:31:07

Det er stadigvæk i sokkelpudset man kan se revnen, prøv at spul den rå sokkel ren for jord og kik på hvordan den ser ud.

Tak for svar - jeg skal åbenbart have det ind med ske ;-)

Thomsi skrev den 27-04-2023 07:37:14

Tak for svar - jeg skal åbenbart have det ind med ske ;-)

Nok nærmere mig der ikke forklarede det grundigt nok   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis