Nyt dæksel til gammelt lampeudtag/roset

I det hus jeg har købt mangler der et dæksel til et af lampeudtagene i stuen. Kan man købe et der passer et sted? De nye jeg kan finde har 55mm mellem monterings skruerne hvor det dæksel jeg skal bruge kun har 40mm. Se billeder af et eksisterende.
Jeg kan måske nok bikse noget sammen i Fusion 360 og 3D printe, men det ville bare være bedre med et korrekt tænker jeg.


Mvh
Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dækslet er 75mm udvendigt. Der er ikke noget af rosetting der stikker ud fra loftet, så der er ikke noget at klikke på. Kunne selvfølgelig godt bare sætte et par skruer igennem sådan et dæksel, men så er der ikke noget der strammer om kablet, så ved ikke om det er lovligt?
Det dæksel, der henvises til, kræver et lampeudtag, som løser problemet med aflastning af ledningen. 

fase
Gamle dæksler er meget svære at finde, da det oftest er dem, der bliver ødelagt.

Det kommer nok ikke til at se godt ud, hvis du 3D printer et nyt. Hvis jeg skulle lave det, ville jeg blot lave et dæksel med et stramt hul til ledningen og bruge en kraftig strips til aflastning. Du bør bruge PETG fremfor PLA eller ABS, da det er flammeresistent. Ved høje temperaturer smelter det fremfor at brænde.

Hvis man ikke har erfaring med CAD programmer, kan man ved så simple opgaver bruge ThinkerCAD. Det er let at lære det elementære. Det er gratis, men kræver tilmelding.
Den jeg ser på billedet kan nok gøres ren. Du lægger den i blød i sæbevand en dags tid. Enten brun sæbe eller grundrens. Så løsnes maling og den kan blive fin.
Hvis det er et andet sted du mangler så bliver det vanskeligere. Men prøb med et udvendigt udtag det kan der monteres hen over hullet, og måske kan låget passe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også