hjælp til udførelse af EPS-søjle

så fik vi vores statiske dokumentation på vores væg som vi skal rive ned. væggen er stabiliserende og der skal laves en eps-søjle der hvor væggen har stået. jeg har hænderne skruet rigtig godt på, men øjnene fejler et eller andet :) jeg kan simpelthen ikke forstår den tegning Konstruktionsingeniøren har sendt til mig. er der nogen herinde som kan forklare mig hvordan den søjle skal udføres, på et sprog som er til at forstå. vedhæfter lige nogle tegninger af planerne 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På din plantegning står med rødt at du skal kontrollere at der ikke er noget bærende som ligger af på muren. Det kan være der er laver udveksling i noget bjælkelag. Når det er ok så må du pille muren ned.
Så skal der laves en EPS søjle som er vist som principtegning. 
EPS er det samme som flamingo, blot skal det her have en trykstyrke  på S80. 
Den skal være ca. 0,5 m bred som der beskrives med sort på din tegning, og EPS skal klæbes på ydermuren, med de armeringer som vist. Plus et antal murbindere. I siderne og i toppe skal der være rockwoll. ( som der sikkert allerede er )
Armeringen er mussetrapper som på dette eksempel  LINK  
Når det er klar med EPS sættes 10 cm gasbeton ( multiblokke ) op indvendig. Igen med multiklæbemiddel ind imod EPS.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Multiklæb på ydervæggen og i med 2 mussetrapper fra bund til top og derpå klæbes eps isolering på. Skal der så musetrapper imellem eps og gasbeton også. Sådan forstår jeg billedet. 

Murbinderne skruer jeg i murstenene så de passer mellem eps pladerne, er det rigtig forstået.
Ydervæggen hugges ren for rest fra fuger så der kan klæbes på denne.
2 musetrapper lodret imod ydervæggen
Eps klæbes på ydervæg og klæbes sammen ( ingen armering imellem kun murbindere ) 
2 musetrapper på eps. og 
gasbeton sættes inderst ( klæbes også på eps. ) 
Så må du pudse muren efterfølgende hvis afstanden ikke passer fuldstændig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak. Det var også sådan jeg forstod den. Murbinderne skal de gå helt igennem så den indvendige gasbeton også tager fat eller skal det kun være eps pladerne som de går ind i.

Skal musetrapperne gå fra bund til top eller kan man halvere en som er på 4 meter, så de kun bliver 2 meter. Så er de lidt fra bund og lidt fra top. 

Nu når vi er igang. Skillevæggen som jeg murer op i gasbeton. Er det nok med at bruge limmørtel til forankring på bagmur og h+h vinkelbeslag eller skal den forankres i formuren med murbindere 
Jeg fangede ingeniøren. Skillevæggen skal forankres med fjederbeslag. 

Eps søjlen var præcist som forklaret. Tusind tak for hjælpen. Så det bare med at komme igang. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis