Køleskabshåndtag

Hjælp 🥴
Jeg har flyttet håndtaget på mit køleskab men er kommet til at bore det ene hul en anelse for stort ... Hvordan kan jeg løse problemet med den løse skrue? Købe en større skrue? Snyde med lim? Eller noget helt 3.?
(Ja, jeg føler mig lidt dum 😒 )
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal nok lidt mere forklaring til. Evt et billede.
Den hurtige løsning er brug en lidt større skrue, hvor meget større er det blevet boret ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skruen er 4 mm og først borede jeg med et 3 mm bor men da skruen er flad, var det temmelig umuligt at få den ind. Men 4 mm boret lavede hullet så stort, at skruen slet ikke tager fat...
Confetti skrev den 19-04-2023 19:22:33

Skruen er 4 mm og først borede jeg med et 3 mm bor men da skruen er flad, var det temmelig umuligt at få den ind. Men 4 mm boret lavede hullet så stort, at skruen slet ikke tager fat...

Prøv lige med et billede af skruen, det er nok ikke en selvskærende skrue, men bolte og hvor du bore i køleskabet er det vel stål? 

Men in any case har du lavet hullet for stort til at lave gevind til en 4mm skrue. Nemmeste er nok at finde 2 nye M5 (5mm) skruer/bolte og få dem tilpasset, de skal nok undersænket lidt mere i håndtaget og du skal nok selv skære gevind i de 4mm huller med en snittap. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Tilpasset? Det lyder kompliceret.. og sådan en snittap... Er den dyr? Er det svært? Da jeg googlede hvordan man flytter håndtaget på et køleskab lød det meget mere lige ud ad landevejen 😓 er jo totalt amatør i det her 😶
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ikke så farligt det med gevind og du kan sagtens nøjes med et "billigt" gevindskæresæt fra Harald Nyborg, Jem og fix eller lignende. F. Eks. dette, der både indeholder de nødvendige bor og snittapper. 

Mht. Tilpasning er det fordi jeg antager at "skruen" er undersænket i stål håndtaget, hvilket betyder at en evt. Ny og større skrue skal undersænket dybere hvilket også kræver et stykke værktøj, en såkaldt spidsforsænker beregnet til stål. 

Alternativt kan du bore nye 3,3 mm huller umiddelbart ved siden af dine for store huller, da det ser ud til at de alligevel vil blive skjult af håndtaget. Disse 3,3mm huller skal der så skæres m4 gevind i. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Der skal skæres gevind for at den type skrue holder. Desværre er pladen i køleskabet så tyndt at man ikke kan lave et gevind der kan holde. En selvskærende skrue vil kun holde ugen ud.

Hvis der ikke er en vejledning til instruktionsbogen, er den eneste løsning jeg kan se at skille hele døren af, så man kan få en aflastningsplade og møtrikker på den anden side.


Evt. En popnut/gevindnitte/nittemøtrik. Men her bliver der problemer med at få håndtaget til at sidde helt tæt til lågen. Måske kunne det lykkedes med en undersænkning på indersiden af håndtaget for at gøre plads til kraven på gevindnitten. Eller en undersænket gevindnitte, selvom det er meget tyndt gods. 

Hvis det bare skal sidde fast og det kosmetiske ikke er det vigtigste kunne det også nittes fast med en alm. Pop nitte. 

Alle variationer kunne også kombineres med 2 komponent epoxy lim på hele fladen af håndtaget der møder lågen for at give styrke. 

Tror godt vi kan konkludere at det ikke er helt ligetil bare lige at flytte håndtagets placering på et køleskab. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også