Reparation efter hulmursisolering

Hej LDS,

vi har haft et firma til at blæse hulmursisolering ind i et hus med pudset, malet facade. De har fyldt mørtel i borehullerne efterfølgende som aftalt, men den er sunket lidt/ikke pudset glat. Så inden jeg maler hullerne over igen, skal jeg lige have lagt et tyndt lag mørtel henover borehullerne for at få facaden glat og pæn igen. Hvad skal jeg bruge - det skal være noget der kan tåle kun at blive påført i et tyndt lag (få mm), og jeg kan se at nogle produkter skal på i et tykkere lag. Tænker at det ellers tørrer for hurtigt op og ikke binder af så. Skalflex reparationsmørtel? Multipuds? Vandskuringsmørtel? Det er jo en jungle!

På forhånd tak for bud :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Findes der stadig huse, der ikke er hulmursisoleret?

For nogle år siden kunne man få tilskud til hulmursisolering. Man lave en stikprøve. I 10 ud af 10 huse var der allerede isolering i forvejen. Det kunne man ikke  få tilskud til. I de fleste tilfælde viste ejerne ikke at de betalte for noget, der ikke gav bedre isolering. Hvis der er isolering, skal det ud, inden man kommer nyt i. Sammenpresset isolering virker dårligere end gammel isolering..
 

Jeg ville bruge noget spartel til udendørs brug. Evt. blande lidt sand i eller duppe med lidt sand, hvis spartlen er for glat.
Tak for tippet med sand - tror jeg bruger noget Skalflex  Multipuds, men den ser meget glat ud. Så sand er da en fin idé.

Der var noget gammelt skum i fra 1970'erne, som fagkundskaben mente ikke havde den store effekt længere. Så vi fik noget papiruld i i stedet. Det gamle skum kunne nemt blæses i stykker i processen. Har da også brugt mindre gas i år end normalt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
"Kunne nemt blæses i stykker i processen" Det lyder som noget et isoleringsfirma har sagt. Skal det laves ordentligt, skal skummen blæses eller suges ud af muren. Det kræver at der bliver fjernet mursten.

Om den gamle skum virker, kan man undersøge med et termokamera. Det kræver selvfølgelig at det er koldt og det har det kun været nogle få dage midt i december denne vinter. Lad være med at tro isoleringsfirmaerne, som nævnt var der ved 10 stikprøver, 10 der havde snydt kunder og staten.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/boligejere-snydt-betalte-unoedvendig-isolering
 
Det er sundt med lidt skepsis men det er trods alt ikke alle firmaer der er nogle røvhuller. Manden har brugt mindre gas så det må vel i sig selv være en forbedring. 
Jeg har også en type skum i som man blot skal puste på, så bliver det til "ingenting" eller støv. Jeg påtænker også at få blæst papir isolering ind. Jeg vil dog bore huller til indblæsning indefra. Det er nemmere his mig t reparere malet væg indvendig end facade mur udvendig. 
De steder jeg har været i forbindelse med skummet, er det tydelig at det nemt kn blæses i stykker, og at det kun dækker meget sporadisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De fleste har sparet på varmen denne vinter. Antallet af graddage var mindre end sidste vinter og begge er under gennemsnittet for de sidste 30 år.

Med så små huller kan der kun blæses lige ind i muren vinkelret på isoleringen. Kræfterne blot 30 cm fra hullet vil ikke være store nok til at mase en flødebolle. Hvis det blev bæst i stykker ville det miste sin isolerings evne og derved danne kullebro i bunden af muren. Det bør gøres i to arbejdsgange, så man kan fjerne den gamle isolering.

Hvis man kunne kigge ind i væggen er jeg overbevist om at man ville se klatter af delvist ødelagt skum, områder med papir og områder hvor der ingen ting er. U-værdien vil være højere end hvis det var lavet ordentligt. Hvis man bare kunne blæse isolering ind i bestående isolering, ville seriøse firmaer ikke bruge penge på at fjerne den gamle.
Jeg har fået blæst glasuld ind i en del af huset, hvor der var 40-år gammelt skum.
Den første indlæser jeg fik tilbud fra, sagde at det ville blive helt perfekt og ALT skummet ville forsvinde. Det svarede nærmest til at blæse ind i en tom mur. Jeg blev lidt skeptisk, fordi det virkede lidt for overdrevet.
Derfor talte jeg med en anden (Calidi), som var meget ærlig og virkede fagligt meget kompetent. Han fortalte at nogle steder vil skummet pulveriseres, mens de andre stedet ikke vil gøre det i samme grad. Det er ikke til at forudse. Dér hvor skummet ikke falder sammen, vil det nye isoleringsmateriale pakke sig tæt omkring det, hvilket giver en forbedret isoleringsevne end før.
Han fortalte at det uden tvivl ville give en god effekt, men at han ikke kunne garantere resultatet. Det synes jeg var fair snak og mere seriøst end det første firma. Så jeg valgte ham.

Han havde på forhånd sagt, at hvis muren havde været tom, ville der være plads til omkring 20 poser, men han forventede at der kunne blæses 12-14 poser ind pga. skummet. Det endte med 16 (så vidt jeg husker) og vi har fået en mærkbar effekt indendørs.

PS: Jeg valgte glasuld, fordi papiruld kan suge vand, hvis der skulle opstå utætheder. Glasuld er vandafvisende ligesom Rockwool, men granulatet er så findelt, at de kan blæse det ind igennem fugen og derfor kun skal bore huller.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også