Længde på lampeledning

Hej.

Har nogle led-paneler der skal monteres.
Driveren kommer med 20 cm ledning, de skal sidde i et troldteck loft, hvordan vil i monterer den? I en dåse? Og hvordan er den nu med længden på ledningen herfra? Nogle krav på max længde?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
driveren montere du i en dåse.... med et INSTALATIONSKABEL  ikke en lampeledning. længden på et kabel er afgjort af flere faktorer som f.eks  belastning tykkelse på kablet.men ved det lave forbrug du har ved led panelerne er det ikke noget problem i alm huse det vil sikkert først give problemer ved mere end 100 meter.
I tvivl om du påtænker at skifter kabel fra driver til panel - det gør man typisk ikke.
Du har en tilgang til det første panel, så luser du videre derfra i en lang fin kæde af paneler. Kabellængder betyder først noget hvis du har rigtig mange større paneler, med 2A belastning har du ca 110m at lege med på 1,5mm2.
Som kabel ville jeg bruge noget flertrådet 1,5mm2 (husk tyller på enderne). Stiv leder alm. installationskabel virker også fint, det er bare lidt umedgørligt.
Jeg har fået nogle billeder. Er sgu ude af træning mht regler osv, men jeg skal godt bruge 3x1,5 ( lampeledning ) fra driver til forsyningsdåse? 
Piskeris skrev den 18-04-2023 12:56:24

I tvivl om du påtænker at skifter kabel fra driver til panel - det gør man typisk ikke.
Du har en tilgang til det første panel, så luser du videre derfra i en lang fin kæde af paneler. Kabellængder betyder først noget hvis du har rigtig mange større paneler, med 2A belastning har du ca 110m at lege med på 1,5mm2.
Som kabel ville jeg bruge noget flertrådet 1,5mm2 (husk tyller på enderne). Stiv leder alm. installationskabel virker også fint, det er bare lidt umedgørligt.

 Tak for svar. De er på 40w stykket, men hvorfor tyller på enderne?

Annonce
Du kan bruge 2 x 1,5 mm ledning De er dobbelt isolerede så ingen jordledning. ( Symbol 2 firkanter ind i hinanden ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tyller er bare god praksis hvis du vælger et mangetrådet-kabel, alla en lampeledning. Er driverens terminaler er designet til terminering uden tyller er det selvfølgelig også fint.
Håber der er plads i driveren til at du kan føre forsyningen videre👍
Piskeris skrev den 19-04-2023 11:43:29

Tyller er bare god praksis hvis du vælger et mangetrådet-kabel, alla en lampeledning. Er driverens terminaler er designet til terminering uden tyller er det selvfølgelig også fint.
Håber der er plads i driveren til at du kan føre forsyningen videre👍

 Det er ikke muligt at sløjfe videre fra driveren 😫 hvordan pokker gør jeg det så smartest? Havde lidt overvejet at samle det hele i én dåse, men det må jeg vel ikke hvis jeg bruger lampeledning? Selvom det blev trukket over troldtecken

.
Du må gerne samle alle enderne i en dåse, bare du bruger 1,5mm2 eller større. Og man skal kunne komme til dåse, formoder du kan løfte loftpladerne op efter montage.
Jeg vil anbefale nogle wago muffer eller lign, samling af mange-trådet kabler kræver lidt mere forsigtig tilgang. Du kan koble 2 muffer sammen med en stump ledning, så skulle der være plads. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis