Komprimering af stabilgrus i drivhus

Hej kloge - og altid hjælpsomme - hoveder.

Jeg har et eksisterende drivhus der er punktstøbt, og kunne godt tænke mig at lægge nogle fliser derinde. Jeg skal nu til at lægge stabilgrus, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst får det komprimeret.

Jeg er lidt bange for at ødelægge noget hvis jeg lejer en kæmpestor pladevibrator og kører rundt med den. Enten fordi jeg kører ind i noget, eller fordi punktstøbningerne ikke kan holde til det.

Så, hvad er mine alternativer?

Jeg har hørt nogle sige jeg kan vande - jeg hører lige så mange sige det ikke er godt nok.
Jeg har overvejet om en manuel jordstamper er nok?
Skal jeg bare leje den mindst pladevibrator jeg kan finde?

på forhånd tusind tak.

Peter
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg lagde fliser i vores indkørsel omkring 1980 var en pladevibrator ikke noget man blot gik ned og lejede. Gruset blev stampet med en brugt hegnspæl og vandet. De har nu ligget lige siden. 
I et drivhus, hvor der næppe kører ret mange tunge køretøjer, ville jeg blot lægge. få cm grus eller sand under fliserne og foretage 'komprimeringen' med lidt vand-

Nu ved jeg jo ikke hvor mange fliser der skal holde til hvad.
I vores drivhus lagde jeg for nogen år siden to rækker 30x30 cm fliser for at have bede i hver side. Langs fliserne står der 20x40 cm som kanter. Der er et arbejdsbord derinde, og nu og da transporterer jeg fyldte potter ind eller ud på sækkevogn.
Under fliserne lagde jeg grus og skærver(det var hvad jeg havde liggende) som jeg stampede med en stolpe.
De ligger stadig fint.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
efry skrev den 17-04-2023 21:48:19

Da jeg lagde fliser i vores indkørsel omkring 1980 var en pladevibrator ikke noget man blot gik ned og lejede. Gruset blev stampet med en brugt hegnspæl og vandet. De har nu ligget lige siden. 
I et drivhus, hvor der næppe kører ret mange tunge køretøjer, ville jeg blot lægge. få cm grus eller sand under fliserne og foretage 'komprimeringen' med lidt vand-

 Fedt, det kan jeg lide at høre!

Jeg lytter gerne til andre hvis nogen har andre synspunkter, men jeg lægger ikke skjul på at det var det svar jeg håbede på at få :)

JohnLarsen skrev den 17-04-2023 21:55:24

Nu ved jeg jo ikke hvor mange fliser der skal holde til hvad.
I vores drivhus lagde jeg for nogen år siden to rækker 30x30 cm fliser for at have bede i hver side. Langs fliserne står der 20x40 cm som kanter. Der er et arbejdsbord derinde, og nu og da transporterer jeg fyldte potter ind eller ud på sækkevogn.
Under fliserne lagde jeg grus og skærver(det var hvad jeg havde liggende) som jeg stampede med en stolpe.
De ligger stadig fint.

 Jeg havde egentlig tænkt mig at lægge mursten i 2/3 af drivhuset. Ved ikke om det gør en forskel hvilken type flister det er, men en mursten er naturligvis ikke så tung som en 30x30 flise

Før vibratorer blev opfundet havde man det der kaldes en brolægger jomfru. Det var er styk stolpe med en tvær stank på som håndtag. Hvor for det kaldes en jomfru ved jeg ikke helt men formoder at det har noget at gøre med at den er hård at danse med. 
Nu er der ikke forskel på 30x30 og så mursten Underlaget skal være det samme om det er små fliser ( mursten) eller større fliser. 
Ved meget store fliser skal underlag være bedre.
Skulle det synke lidt et sted så er der mange saalinger ved små fliser ( mursten ) hvor det kan give sig lidt, hvorimod meget større fliser nemere knækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg lagde mursten i vores driv hus der blev lagt noget nedknust beton i bunden. Derfter blev murstenene lagt ud og de blev vibreret med en stump 45x95mm under borehammeren med en mejsel i. det må du også kunne gøre før du lægger fliser.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis