Spørgsmål til jordspyd og jording

Hej.

Jeg har to Triarca gadeskabe som jeg skal nedgrave, som skal bruges til at afslutte tomrør i som løber under noget asfalt. Det ene skab står ved facaden og virker også som adgangsvej ind i ejendommen (skab nr 2). Skabene skal jordes. I samme forbindelse skal jeg slå et jordspyd ned og trække et kabel ud til dette. 
Må det 1G6 kabel fra jordspydet godt løbe ind i skab nr 1 og ind i en forgreningsdåse med en jordklemmerække, hvorfra der løbet et 1G6 ud til skabets stel, og et 1G6 videere til skab nr 2, hvor samme løsning laves (uden jordspyd) og herfra så videre ind i ejendommn til hovedjordklemmen på tavlen (ikke tilsluttet selvfølgelig) 

Altså kort sagt. Må jordlederen til jordspydet godt brydes undervejs og jorde andre genstanden på vejen til tavlen?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ser jeg ikke, der skulle være noget i vejen for. Jorden skal formentlig bruges som beskyttelsesjord. Er der en bestemt grund til at de to skabe skal jordes.

fase
S. Fabrin skrev den 17-04-2023 18:11:50

Ja det ser jeg ikke, der skulle være noget i vejen for. Jorden skal formentlig bruges som beskyttelsesjord. Er der en bestemt grund til at de to skabe skal jordes.

Der skal trækkes kabler ud til ladestandere, så skabene bør jordes, men der kommer ikke som sådan til at side en elektrisk installation i skabene, blot ubrudte kabler trukkte igennem. Skabene fungere som mekanisk beskyttelse af tomrør på deres vej fra jorden og op til overfladen, samt for at skjule kablernes vej ind i ejendommen og gøre kabeltrækket nemmere for installatøren. 

Spørgsmål til dimensioneringen af jordlederen til jordspydet.
Der står noget omkring, at stikledningens dimension har noget at sige i forhold til den kvadrat kablet til jordspydet skal have. Jeg havde læst at 6mm2 jordleder var fint, men vi har 95mm Alu ind som stikledning. Skal man så op i en enorm jordleder ud til jordspydet? 

Nej for det er ikke en del af din installation, men en fremmed metal del udendørs så 6 mm2 er rigeligt fint
mfrost skrev den 18-04-2023 11:47:09

Nej for det er ikke en del af din installation, men en fremmed metal del udendørs så 6 mm2 er rigeligt fint

Ok det er godt at høre. Laderne bliver også tilsluttet med 5G6 kvadrat og skal benytte sig af denne jord, så samlet fremføring med samme kvadrat kabler bliver også det samme.  Skide godt! 

Indenfor sidder 3 tomme UG150-18 tavler til komponenter til lader-forsikring. Vil der også bare blive trukket 1G6 imellem disses afgreningsklemmer i toppen af tavlen? Altså jordspydet sidder bare til en ene tavles jordklemme, og fordeler ud herfra til de andre to tavler?
Kan du ikke gå direkte i ladestanderne og dermed undgå kabelskabene eller er der en speciel grund til at bruge skabe og ladestandere? I stedet for skabene som beskyttelse kunne du bruge galvaniseret jernrør eller PEL rør. Uden at kende din installation virker det som overkill at bruge to kabelskabe som opføring til kabler.

fase
Annonce
Long story short. 
Der skal nedegraves 10 x Ø50 tomror under P Plads. Der skal gøres klar til at kunne opsættes 9 ladestandere. For at holde prisen nede, så laves der kun klargøring iform af føringsveje til installatøren, fordi alle ikke har behovet eller ønsket om en lader på nuværende tidspunkt, men det er også åndsvagt ikke at have muligheden i fremtiden. 
Skabene er også for, at gøre kabeltrækket nemmere i tomrør, så der ikke skal. trækkes for langt ad gangen.
Man bliver straffet lidt af samlet fremføring, så min 5G6. Der er alligvel ikke mere strøm end til 11kw ladning pr lejlighed. 

Nu ved jeg ikke hvor langt trækket er, men det kan blive meget svært at trække kabel i rørene, hvis de er ført op i skabene. Er der en mulighed for at føre trækrørene ind i bygningen og afslutte med en afproppet ende ved den ende af P-pladsen, hvor ladestanderne skal stå. Så sparer du kabelskabene og det bliver lettere at trække kablerne. Jeg har forstået det sådan, at du vil føre kablerne ubrudte gennem kabelskabene.

fase
S. Fabrin skrev den 19-04-2023 07:33:54

Nu ved jeg ikke hvor langt trækket er, men det kan blive meget svært at trække kabel i rørene, hvis de er ført op i skabene. Er der en mulighed for at føre trækrørene ind i bygningen og afslutte med en afproppet ende ved den ende af P-pladsen, hvor ladestanderne skal stå. Så sparer du kabelskabene og det bliver lettere at trække kablerne. Jeg har forstået det sådan, at du vil føre kablerne ubrudte gennem kabelskabene.

Kabeltrækket vil blive over 50m til den sidste lader, hvis de ikke går igennem et skab. Tomrørene er brudt i skabene, sådan man kan trække op og ned igen, altså dele trækket over i nogle bider.

Der skal kun løbe et kabel i hvert tomrør. Der bliver 22m under asfalten fra skab til skab, med så lidt sving som muligt.

Har været mange scenarier igennem. Ente her nu med skabene for, at delen under asfalten er så fremtidssikrer som muligt, så man ikke skal grave asfalten op igen, skulle der trækkes noget nyt.

Hvis du har tomrør, som er afbrudt i skabene kunne du lige så godt trække kablerne fra placeringen af standerne direkte til tilslutningsstedet i begge ender. Hvis du laver det så tomrørene kommer op i skabene, får du nogle forholdsvis skarpe bøjninger, som det er utrolig svært for ikke at sige umuligt at trække 5G6 mm2 igennem. Har du overvejet at trække tomrørene med bløde bøjninger ud til placeringen af hver stander. Så skal der kun graves op, hvor standeren skal placeres. 
Et træk på 50 m. er ikke umuligt, når der ikke er for skarpe sving på rørene. Husk at trække en træktråd i rørene, når de lægges ned.

fase
Skabet vil være helt tomt for indmad. Har valgt et 60 bred x 30 dyb skab for at der var arbejdsplads og plads til en stor radius på bøjningen af kablet.
Jeg er godt klar over, at man ikke kan trække med trækwire op og ned i det nye rør. Tanken var, at man startede i skabet og trak hver sin vej ud til lader og ind til tavlen i ejendommen. Men det er taget til efterretning. 
Skabsløsningen var for at gøre det fleksibelt og nemt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis