Kan man genbruge sømmede terassebrædder?

Vores træterrasse (som vi ikke har lagt, men overtaget) har slået sig (vender nogle steder op ad), er sømmet (som for mange skal dykkes), har ikke fald nok og har ikke nok mellemrum mellem brædderne.

Så et godt sommerprojekt havde jo været at tage brædderne op, få lagt en dug under (der er kommet lidt ukrudt op nogle steder) og skruet istedet for at sømme.

Men kan man overhovedet dels tage sømmede brædder op, dels genbruge tryk imp brædder igen?
Vores træterrasse (som vi ikke har lagt, men... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 17-04-2023 12:47:44

De ser lidt trætte ud men kan sikkert forskønnes en del vha afslibning og oliebehandling - men der er mange langsgående og dybe revner i de brædder - tror det vil flække hvis man forsøger at pille dem op.

Træterrasser laves ikke med fald men du har ret i at der er i underkanten med mellemrum til ventilation, antager at det er et nyligt billede og de derfor stadig må regnes for opfugtet så mellemrum lige nu er minimalt? Hvordan ser det ud efter en periode med tørt og varmt vejr?

Jeg ville dykke sømmene og evt supplere med skruer. Derudover se hvordan det kan lade sig gøre at forbedre ventilation og spare pengene til der var råd til at udskifte dem. Man kunne evt levetidsforlænge det lidt ved at skære rillerne op så der blev lidt mere mellemrum vha en dyksav/håndrundsav med dybdeindstilling.

/BOFH

 Tak! Det er brugbar info. Det er nyligt så givetvis fortsat fugtigt. Med dit indlæg in mente tænker jeg: 


- dykke med en ordentlig dykker (som passer til sømmene).
- slibe og oliere (når mere tørt).
- vurdere om der skal skæres riller, men også først når tørt.

Hvis jeg intet gør, altså lader stå til, hvor længe kan den så overleve?
HrT skrev den 17-04-2023 15:55:56

Hvis jeg intet gør, altså lader stå til, hvor længe kan den så overleve?

Det er umuligt at sige noget om, der er alt for mange variabler ift at kunne sige noget kvalificeret om det - lokale forhold, kvalitet af træ etc

Normalerweize siger man om trykimp træ at det kan holde 25 år uden jordkontakt. Men ved du hvor gammelt det er?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-04-2023 16:26:19

HrT skrev den 17-04-2023 15:55:56

Hvis jeg intet gør, altså lader stå til, hvor længe kan den så overleve?

Det er umuligt at sige noget om, der er alt for mange variabler ift at kunne sige noget kvalificeret om det - lokale forhold, kvalitet af træ etc

Normalerweize siger man om trykimp træ at det kan holde 25 år uden jordkontakt. Men ved du hvor gammelt det er?

/BOFH 

 Bedste gæt er 10 år og sydvendt. Træet under et udhæng er super flot og faktisk med gode mellemrum så måske mellemrummene kommer frem sammen med solen. Der er så vidt jeg kan se og ved ikke direkte jordkontakt. 


Mao er det nok ca halvvejs så 
Det vil forlænge levetiden, med en oliebehandling eller med træbeskyttelse, så suger brædderne heller ikke så meget vand.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også