Nuværende installation

Jeg har overtaget en installation af udendørslys, som tilsyneladende ser sådan ud (princip) som vist på billedet. Som jeg har kunnet finde ud af via en hjælpsom nabo, er det den tidligere (afdøde) ejer der har haft gang i skruetrækkeren i fm. en tilføjelse af skumringsrelæet.
Som det er nu, er der altid fase på skumringsrelæet (jeg har målt spændingen i skumringsrelæet). Er det ok?



Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg har overtaget en installation af udendørslys... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 17-04-2023 07:50:20

Når du skriver stikkontakt, mener du sikkert afbryder. Er der rigtigt? Eller har du afbryderen monteret sådan, at der kan skiftes mellem stikkontakt og lys i udhæng?
Du har også tegnet en PIR føler ind i diagrammet. Hvad skal den styre?

 Stikkontakten er standard leveret med omskifter (korrespondance), (fx: https://www.jemogfix.dk/stikkontakt-staenktaet/7112/9031800/), så jeg kan vælge lys i udhæng eller lys i lyskæde. Hvis der vælges lys i lyskæde, vil PIR-sensor stadig tænde lys i udhæng, hvis nogen skulle finde på at bevæge sig ud i mørket (i stedet for at blive liggende på sofaen foran flimmeren).


MEN, jeg kommer til at mangle en leder, medmindre jeg kan trække et ekstra kabel ved siden af det eksisterende 5-leder fra tavle til carport (se billede), hvor N og Jord ikke er tegnet med). Kablet til lamper i udhæng går direkte fra tavlen (som jeg ikke har kigget i endnu, så jeg ved ikke præcist hvordan kabler er ført)

EDIT:
Måske kan jeg udskifte den eksisterende 5-leder med en 6-leder.
Eller smide uret ud, og erstatte skumringsrelæet med et med indbygget ur.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Er du sikker på at stikkontakten leveres med korrespondanceafbryder? Det fremgår ikke af beskrivelsen.
Du kan ikke få et seksleder kabel. Næste størrelse er 7G1,5mm2 . Du vil også få problemer med at afslutte og videreføre så mange ledere. Hvis du tilslutter PIR sensoren som vist, vil den overskrive din styring med uret.
Kunne du ikke nøjes med skumringsrelæet og lade uret slukke når det er sent nok.

fase
S. Fabrin skrev den 17-04-2023 11:59:40

Er du sikker på at stikkontakten leveres med korrespondanceafbryder? Det fremgår ikke af beskrivelsen.
Du kan ikke få et seksleder kabel. Næste størrelse er 7G1,5mm2 . Du vil også få problemer med at afslutte og videreføre så mange ledere. Hvis du tilslutter PIR sensoren som vist, vil den overskrive din styring med uret.
Kunne du ikke nøjes med skumringsrelæet og lade uret slukke når det er sent nok.

 Jeg sidder med afbryder og stikkontakt, og det virker. Har målt, og diagrammet på kontakten siger det samme.

Det er præcist meningen, at PIR-sensor skal overstyre uret, så der tændes lys udenfor lygtetændingstiden.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Så er det bare at gå igang.

fase
S. Fabrin skrev den 17-04-2023 14:04:30

Så er det bare at gå igang.

 Næste gang vil jeg overveje denne løsning sammen med en PIR-sensor. Så er det slut med skumringsrelæ.


Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis