Nuværende installation

Jeg har overtaget en installation af udendørslys, som tilsyneladende ser sådan ud (princip) som vist på billedet. Som jeg har kunnet finde ud af via en hjælpsom nabo, er det den tidligere (afdøde) ejer der har haft gang i skruetrækkeren i fm. en tilføjelse af skumringsrelæet.
Som det er nu, er der altid fase på skumringsrelæet (jeg har målt spændingen i skumringsrelæet). Er det ok?



Jeg kan alt - når det lykkes.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener du at der er spønding på afgangssiden af skumringsreæet, i så fald er det defekt, det skal slå fra når lyset niveauet kommer op over en vis lux
Ja det er normalt at der konstant skal være tilsluttet fase til skumringsrelæet. Afbrydes fasen, f.eks. af et ur, skal skumringsrelæet “starte op” efter hver afbrydelse. Det kan f.eks. vise sig ved at de tilsluttede lamper plinker nogle gange.Skal der ur på, f.eks. for at slukke lyset om natten, så skal relæet i uret kobles til udgangen fra skumringsrelæet.

Søren O
mfrost skrev den 16-04-2023 21:03:04

Mener du at der er spønding på afgangssiden af skumringsreæet, i så fald er det defekt, det skal slå fra når lyset niveauet kommer op over en vis lux

 Nej, det er sfl ikke det mit ? går på, så havde jeg skrevet det. Men bortset fra det, så er relæet muligvis defekt, men det er lidt svært at afgøre 100%, da det sidder i det mørkeste hjørne af carport/hus (underligt nok), og derfor formentligt altid er "on". Derfor vil jeg flytte det ud i lyset i fm. der alligevel skal ændres på installationen til viste princip


Jeg kan alt - når det lykkes.
Søren O skrev den 16-04-2023 21:13:46

Ja det er normalt at der konstant skal være tilsluttet fase til skumringsrelæet. Afbrydes fasen, f.eks. af et ur, skal skumringsrelæet “starte op” efter hver afbrydelse. Det kan f.eks. vise sig ved at de tilsluttede lamper plinker nogle gange.Skal der ur på, f.eks. for at slukke lyset om natten, så skal relæet i uret kobles til udgangen fra skumringsrelæet.

 Tak for et klart svar med forklaring.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Har du prøvet at justere på lysfølsomheden på skumringsrelæet? Vil du erstatte skumringsrelæet med en PIR føler? Hvis ikke går der lidt fejl i opstillingen med to paralle kontakter.

fase
Annonce
Jeg tror der er en streg for meget på den sidste tegning.
Det ser ud som den første tegning viser styring med skumrings relæ -> ur -> stikkontakt til juletræ
Og det nye er bevægelses føler til udvendig spot. 
Så er der en streg i overskud som om der skal være forbindelse imellem ny spot og stikkontakt 
Men ellers er princippet korrekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi er helt enige om, at der er en streg for meget, men hvorfor bruge både skumringsrelæ og PIR føler. PIR føleren slukker ikke for lyset som vist i første diagram.

fase
Der er noget mystisk og selvmodsigende når man sammenholder de 2 princip diagrammer.  Men jeg holder mig til det sidste diagram og så virker det som jeg beskriver
Pir og ur styrer juletræ (det kræver så fast fase og nul på ur og udgang fra pir går igennem relæ på ur) 
Bevægelses føler styrer spot. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Stikkontakten er udstyret med en omskifter (korrespondance), så den vælger enten lys i ud hæng eller lys i lyskæde. Det hele kan gøres med et  5-leder inkl jord.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Når du skriver stikkontakt, mener du sikkert afbryder. Er der rigtigt? Eller har du afbryderen monteret sådan, at der kan skiftes mellem stikkontakt og lys i udhæng?
Du har også tegnet en PIR føler ind i diagrammet. Hvad skal den styre?

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis