Batteri system

Hej. 
Er ny i verden med hus på slæb ;) 
Har købt en brugt campingvogn. Der er to 12v batterier i serie, som har fastmonteret en lader. Batterierne er nok >5år - kender ikke standen af dem. Jeg forestiller mig, at det er meningen at der lades, når vognen er tilsluttet 230V. Og vandpumpe, køleskab (og noget lys?) kan køre på 12v, når man ikke har 230v tilsluttet.
Men det ene batteri har "lækket" og der er lidt tørret stads ved den ene pol. Er det normalt?

Jeg vil prøve at afmontere batterierne og tage dem ind og lade dem en af gangen med min CTEK lader. Men tør jeg det, når det lækker?

Pft.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sker ikke noget ved der er snask ved polerne, men få det vasket væk, du kan roligt lade på dem.
Når de to 12 volt er koblet så de stadig giver 12 volt hedder det parallel koblet, så er de koblet plus til plus, og minus til minus.
Dog er det ikke helt ideelt når batterierne ikke er lige store, det er bedst hvis de har samme størrelse, og alder.

Vi prøver igen, i morgen --
Undskyld - det er da mig der er en knold. Jeg kan godt se at det er parallel hehe.... 

Som jeg ser det, så er det to forskellige kredse. Og vandpumpe mv må så få strøm fra batterierne alene, når der altså så kan lades på dem....

Jeg undrer mig over, at der ikke er en inverter som kan lave 12v batterierne til 230v til stikkontakterne i vognen. Vil det kunne laves? Kræver vel noget  omskifter, så der ikke kan komme 230v både fra inverter og fra ekstern 230v forsyning

(undskyld mine nybegynder-spørgsmål. Men jeg kan pt  ikke komme til at sætte ekstern forsyning på vognen og jeg tror batterierne er flade, så det hele er lidt nogle gæt for mig ;)      )
Jeg har afmonteret batterierne og har målt på begge hver især og der vises ingen ting. Og min ctek lader, kan ikke registrere at den er tilsluttet et batteri og melder derfor fejl.
Er det fordi de er faldet helt sammen = nyt batteri? 
Prøv at læse betjeningsvejledningen til din C-tec lader. De kan en masse, men kræver den rigtige indstilling.

Søren O
Søren O skrev den 17-04-2023 20:19:56

Prøv at læse betjeningsvejledningen til din C-tec lader. De kan en masse, men kræver den rigtige indstilling.

 Den er ikke så avanceret - kun mulighed for at vælge at lade bil, mc eller vedligehold ;) 

steelman skrev den 17-04-2023 20:28:27

Søren O skrev den 17-04-2023 20:19:56

Prøv at læse betjeningsvejledningen til din C-tec lader. De kan en masse, men kræver den rigtige indstilling.

 Den er ikke så avanceret - kun mulighed for at vælge at lade bil, mc eller vedligehold ;) 

 Det er faktisk avanceret nok, for den måler restspændingen på batteriet inden den begynder at lade.


fase
S. Fabrin skrev den 18-04-2023 07:28:47

steelman skrev den 17-04-2023 20:28:27

Søren O skrev den 17-04-2023 20:19:56

Prøv at læse betjeningsvejledningen til din C-tec lader. De kan en masse, men kræver den rigtige indstilling.

 Den er ikke så avanceret - kun mulighed for at vælge at lade bil, mc eller vedligehold ;) 

 Det er faktisk avanceret nok, for den måler restspændingen på batteriet inden den begynder at lade.

 Ok tak - det giver mening ;-) 

Jeg fik fat i et (billigt) multimeter - det ene batteri måler jeg 1,2V på og det andet er nu sat i en lader, der kan lade dybt afladte batterier op. Så nu prøver jeg ad. Men jeg forestiller mig ikke, at de kan holde til særlig meget belastning, hvis de har været SÅ afladte.... Eller hvad tænker I? 
Du kan da prøve at lade dem om, og lade dem stå i nogle dage efter de er opladet, er spændingen der faldet til under 12 volt, dur de ikke mere.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal nok ikke regne med at trække køleskabet over batteri, det har et stort forbrug. De fleste køleskabe til. Småting kan også køre på gas. Tillige kan de også køre på 12 volt, men det er under kørslen, mens bilen lader!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis