Utæt gulvvarme slange eller?

Hejsa,

Jeg har mistanke om en utæt gulvvarme slange og vil høre om I deler mistanken samt få gode råd til, hvad jeg gør nu.

I løbet af vinteren har vi haft sat termostaterne meget lavt. Vores gasforbrug har været en anelse lavere end sidste år (1000 m3 gas dette år, 1200 sidste år), men det undrede mig hver uge - når jeg målte gas - at det ikke var lavere. Men jeg skød det hen til at der i de kolde månender måske var et generelt varmetab fra anlægget. 

Nu er det så blevet varmere udenfor de sidste par dage og alle rum er konstant over termostattemperatur (et godt isoleret hus). Alligevel har det daglige gasforbrug været et par m3. I aftes checkede jeg så gasfyret og det havde 0 i vandtryk (har ikke checket siden Oktober). Jeg fyldte vand på, og gik i gang med fejlsøgning. Det viste sig, at et af 3 fremløbsrør var varme (har 3 "ogler"), så jeg gik til det "orgel" der hører til den slange. Her sider der 8 kredse på. 2 af de 8 kredse/pex fremløbsslanger var varme, selvom alle dioder var grønne, dvs ikke aktive. Ikke brandvarme, men varmere en de øvrige 6. Det lød også som om, at der løb vand, luft eller andet. Der var i hvert fald en lyd fra denne del af systemet. Jeg lukkede så, "master termostateten" (skruede fra 6 til 1) og så stoppede lyden.  Nu er det så kun 14 timer siden, men jeg kan her til morgen konstatere, at nattens gasforbrug har været meget tæt på nul (forventeligt), så jeg tror jeg har identificeret, at systemet har en defekt.

Så er spørgsmålet, hvad er defekten. Jeg ser 3 muligheder:
1) De 2 kredse har utætheder et eller andet sted i gulvet. Det understøttes af, at vandtrykket var 0 på gasfyret. Det undrer mig dog, for disse kredse er stueetage og nede den underliggende kælder er der ingen vandskade at se. Kan selvfølgelig være en lille utæthed, hvor vandet fordamper, men lyden som nævnt ovenfor er ret kraftig.  
2) Der er meget luft i de to slanger. Kan ikke logisk få det til at hænge sammen med, at der så skulle flyde vand ud i slangerne, fordi temperaturen i rummet er under thermostattemperaturen
3) Der er en defekt i termostaten eller andet, så selvom den står på "lukket" flyder der vand  

Hvad er jeres bud på både årsag og løsning?

Tak


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du undersøgt om telestaterne på de to kredse, der stadig er varme på, lukker helt? Hvis telestaten ikke lukker helt, vil der flyde vand gennem kredsen og afgive varme. 
Om der er lækage, kan du undersøge ved at sætte tryk på den pågældende kreds. Brug f.eks. vandværkstryk, som skal kunne holdes i 10 min. Kredsen skal være frakoblet resten af systemet.

fase
S. Fabrin skrev den 16-04-2023 07:45:05

Har du undersøgt om telestaterne på de to kredse, der stadig er varme på, lukker helt? Hvis telestaten ikke lukker helt, vil der flyde vand gennem kredsen og afgive varme.
Om der er lækage, kan du undersøge ved at sætte tryk på den pågældende kreds. Brug f.eks. vandværkstryk, som skal kunne holdes i 10 min. Kredsen skal være frakoblet resten af systemet.

Jeg har lige rørt lidt ved telestaterne.

6 kan drejes og drejer let


De 2 kredses telestater: en drejer ikke og den anden drejer med besvær. De sidder nærmest oveni den ophængsting der er markeret med pilen


Desuden er en af dem (den som er ved den mest varme kreds) mere hævet end de smdre 


Så tror det er telestaterne den er gal med  


Muligvis er der også noget med trykket men det er nok ikke relateret

Hvordan kan jeg ordne de to telestater?
Telestaterne tager du af og indenunder er der en stift, som du trykker ned. Stiften trykker en membran ned og lukker for gennemstrømningen. Stiften og dermed membranen skal kunne bevæge sig let.

fase
S. Fabrin skrev den 16-04-2023 08:06:50

Telestaterne tager du af og indenunder er der en stift, som du trykker ned. Stiften trykker en membran ned og lukker for gennemstrømningen. Stiften og dermed membranen skal kunne bevæge sig let.

 Har 5 tommelfingre på hver hånd :-)


Hvordan tager jeg dem af? Har prøvet at hive i dem og der sker ingenting

(Fik en af nu ved en tilfældighed :-))

Edit:

Så er begge telestater afmonteret

De to stifter er oppe og der lyder ikke som
Om der er vand der siver med mindre jeg trykker stifterne ned

Prøver at fylde 1,5 bar vandtryk på gasfyret og der hvad der sker de næste timer
Tilbage til starten: Du har ikke en utæt slange eller i hvert fald ikke en meget utæt slange som kan forklare gasforbrug. Dit anlægs tryk er faldet til 0 over 7-8 måneder, så det er minimal vand spild.
Spørgsmålet er hvor lang tid tog det at få anlægget op på tryk ?  
Var det 5 - 10 sekunder, ? eller tog det 30-90 sekunder. ? 
Du kan jo prøve igen at lukke vandet af anlægget og se hvor man liter der kommer ud før tryk er på nul. 
Hvis det er det første altså ret hurtig opfyldning så har du en dårlig ekspansions beholder. Altså en ekspansions beholder som er fuld af vand hvor den burde indeholde luft i ca. 1/2 delen af rumfanget. 
Tog det længere tid så kan det være en sikkerheds ventil som lækker lidt, eller naturligvis en mikroskopisk utæthed et sted. 
Men tag fat i billige løsninger først og gem den store ophugning til man er sikker i sin sag. 
Så til varmeforbrug:
Når stifter er helt oppe, som du viser på billedet så er der helt åben og vandet strømmer frit. Det vil give varme i pågældende gulv, hvis ellers du har skruet op for varme på anlægget 
De 2 telestater kan have siddet lidt skævt på, så de ikke har kunnet presse stiften helt når når der skulle lukkes. På det sidste billede ses en smule skrammer på kanten af telestat som sikkert er opstået ved gnidning imod ophængs beslaget.
Hvis man trykker på de 2 slidser samtidig på forside og bagside så kommer telestaten af og den sorte ring bliver siddende. Jeg ville skrue den forreste del ophængs beslaget af og se om ikke det kan sidde ok uden. Eventuelt få den til at sidde mere lige. Så skrues den sorte ring på igen helt i bund. og telestat klikkes på. 
Du har godt nok haft et gasforbrug her i vinter, men du har jo så også haft varme på om end ikke helt frivillig. 
Den bedste måde at styre sin varme på er faktisk når alle telestater holdes åbne hel tiden og skrue meget ned på den fælles termostat som du sikkert har på gulvvarme anlægget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 16-04-2023 09:38:04

Tilbage til starten: Du har ikke en utæt slange eller i hvert fald ikke en meget utæt slange som kan forklare gasforbrug. Dit anlægs tryk er faldet til 0 over 7-8 måneder, så det er minimal vand spild.
Spørgsmålet er hvor lang tid tog det at få anlægget op på tryk ?  
Var det 5 - 10 sekunder, ? eller tog det 30-90 sekunder. ?
Du kan jo prøve igen at lukke vandet af anlægget og se hvor man liter der kommer ud før tryk er på nul.
Hvis det er det første altså ret hurtig opfyldning så har du en dårlig ekspansions beholder. Altså en ekspansions beholder som er fuld af vand hvor den burde indeholde luft i ca. 1/2 delen af rumfanget.
Tog det længere tid så kan det være en sikkerheds ventil som lækker lidt, eller naturligvis en mikroskopisk utæthed et sted.
Men tag fat i billige løsninger først og gem den store ophugning til man er sikker i sin sag.
Så til varmeforbrug:
Når stifter er helt oppe, som du viser på billedet så er der helt åben og vandet strømmer frit. Det vil give varme i pågældende gulv, hvis ellers du har skruet op for varme på anlægget
De 2 telestater kan have siddet lidt skævt på, så de ikke har kunnet presse stiften helt når når der skulle lukkes. På det sidste billede ses en smule skrammer på kanten af telestat som sikkert er opstået ved gnidning imod ophængs beslaget.
Hvis man trykker på de 2 slidser samtidig på forside og bagside så kommer telestaten af og den sorte ring bliver siddende. Jeg ville skrue den forreste del ophængs beslaget af og se om ikke det kan sidde ok uden. Eventuelt få den til at sidde mere lige. Så skrues den sorte ring på igen helt i bund. og telestat klikkes på.
Du har godt nok haft et gasforbrug her i vinter, men du har jo så også haft varme på om end ikke helt frivillig.
Den bedste måde at styre sin varme på er faktisk når alle telestater holdes åbne hel tiden og skrue meget ned på den fælles termostat som du sikkert har på gulvvarme anlægget. 

Hej

Mange tak for det udførlige svar.

Jeg tror jeg har to problemer på samme tid:

- defekt ekspansionsbeholder: vandpåfyldning til 1,5 bar var 5-10 sekunder

- telestater påsat forkert på flere af kredsløbene (har et andet i kælderen og der kører der også vand rundt der i et par af kredsløbene)

Så en ting ad gangen:

- ser om jeg kan sætte de telestater rigtigt på selv ellers lukker jeg får “ventilerne” så der ikke kommer vand til nogle af kredsløbene

- får en vvs mand ud og skifter den ekspansionsbeholder 

 

Ekspansions beholder er det vigtige. 
Det andet kan du ordne når du lærer at sætte telestater på. Men indtil da kan du styre varmen ved at skrue ned for fremløbs temperaturen på dit gulvvarme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-04-2023 12:17:33

Ekspansions beholder er det vigtige.
Det andet kan du ordne når du lærer at sætte telestater på. Men indtil da kan du styre varmen ved at skrue ned for fremløbs temperaturen på dit gulvvarme. 

 Mange tak for din hjælp. 

1: har lige kigget på ekspansionsbeholder. Virker hul og der kommer ren luft ud af ventilen - men får en VVS mand ud. Det er over mit kompentenceniveau :-)

2: der er de sidste timer brugt hvad der kan ekstrapoleres til 0,15 m3 gas Per døgn. Det har over vinteren og også sidste uge været på 4-5 Per døgn. Så har i hvert fald fået slukket for utilsigtet varmeforbrug

Hen over vinteren har jeg så åbentbart varmet uden at ville det. Så vidt jeg kan forstå direkte fra fyret som er gået i gang hver gang temperaturen i fyret faldt under fremløbstemperaturen? Nok derfor der har været nogenlunde varmt uden at varmen var “tændt” :-) men ikke den mest hensigtsmæssige måde at varme op på
Der er jo ikke noget galt at have varme nok, uanset om det lige kommer hvor du ønsker det. 
Vedr. ekspansions beholder:
Du kan lukke vandet ud af anlægget, og så pumpe op i den ventil du har prøvet at pifte lidt. Der skal der være ca. 0,8 bar, når der ikke er tryk på anlægget i øvrigt. Så kan du se om det hjælper.
Hvis du ikke har kompressor, kan låne en eller kan låne pumpe beholder på tankstation så har du måske en anden mulighed
I nyere biler er der ofte en 12 V kompressor i stedet for reservehjul. Hvis du kan få bilen tæt nok på, eller på anden måde lave 12 v til den så kan du fyld op med den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis