Hvor lang tid kan et 9ah batteri trække et 1000 watt eltrækspil

Hej.
Jeg har en ATV hvor der nu er et 9 ah batteri på den. Jeg vil sætte et trækspil på den.
Jeg har Googlet lidt og kom frem til at 9ah kan trække 1000 watt ca 0,1 time, altså 6 minutter, minus det som er tilbage når batteriet ikke vil aflade mere.
Har jeg regnet så nogenlunde rigtigt her?

Hvis jeg så lader motoren køre mens trækspillet er i gang, så vil det vel lade lidt samtidig, men det er måske ikke så meget den lader i tomgang?

Mvh Peter

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din udregning er korrekt, men du skal nok ikke regne med at kunne trække alle 9ah fra batteriet.
Det du skal huske, er at trækket kun trækker 1000 watt ved maks belastning.
Ligner du har regnet på et 12v batteri? Tænker strømmen bliver en udfordring, medmindre du har flere celler i parallel, får du 83A igennem. Batterier har i øvrigt et maks strøm niveau de kan tåle over tid.
Håber dit spil kører noget højere end 12V  
9Ah er tilstede ved en afladning på 20h. Det svarer til en strøm på 0,45A i 20h. En belastning på 1000W trækker en strøm på 83,3 A. Da kapaciteten falder med stigende strøm vil kapaciteten ikke mere være 9Ah. 
Lad os antage at kapaciteten holdes, vil der være kapacitet til 83,33A *6min/60 min = 8,33 Ah svarende højst 6 min med spillet på maks. 

fase
Da det er en ATV, går jeg ud fra at det er startbatteriet. Det bør ikke aflades under 70...80% kapacitet. Dermed er vi nede på 1..2 minutter.

Jeg havde ikke tænkt på det med at beregningen jo kun holder hvis det er 6 minutter på max belastning, men det virker jo logisk.
Men hvad med når motoren kører samtidig? Kan man lade batteriet hurtigt nok til at følge med forbruget?
Annonce
Det kommer helt an på hvor stor generatoren på din atv er. Skal den levere strøm nok skal den yde 80-90 amp. Det er en ret stor generstor. Da vekselstrømsgenerstorer blev almindelige til biler var de på ca. 30 amp.

Søren O
Men hvad med når motoren kører samtidig? Kan man lade batteriet hurtigt nok til at følge med forbruget.
Du skal ikke regne med at generatoren kan afgive så meget strøm, at det kan lade batteriet, når spillet kører med fuld last.

fase
1000 W er cirka 3 gange mere end en typisk startermotor til en ATV. Du vil ødelægge en 9 Ah blyakkumulator, hvis du trækker 1000 W i mere end nogle få sekunder.

Det er en strøm på over 80 ampere. Der skal du mindst have et 40 Ah batteri. Så vil du kunne trække den strøm i 5-10 minutter uden at batteriet tager skade.

Teoretisk skulle et 9Ah batteri kunne give 80 ampere i 6 minutter. Men ved så store strømme opvarmes batteriet og der frigives brint. Det bliver derfor reelt meget kortere tid.

Datablade fra et tilfældigt fabrikat
9 Ah, 40 Ah og 100 Ah

https://www.aecups.com/images/altri-prodotti/PDF_Batterie/Catalogo_Batterie_12V_9Ah_eng.pdf

https://www.aecups.com/images/altri-prodotti/PDF_Batterie/Catalogo_Batterie_12V_40Ah_eng.pdf

https://www.aecups.com/images/altri-prodotti/PDF_Batterie/Catalogo_Batterie_12V_100Ah_eng.pdf

“Constant Current Discharge Characteristics” viser hvor lang tid man kan trække en bestemt strøm og hvad cellespændingen falder til (normalt 2,0 V). Et 9 Ah batteri kan give 18 til 35 ampere i 5 minutter. Det er 200 til 400 watt i 5 minutter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis