Højbede - hvad kan jeg putte inden i?

Hej! 

Jeg har brug for lidt hjælp.

Vi lavede for nogle år tilbage et stort højbed i trykimprægneret træ. Det har vi jo så lært siden hen, at det var en dårlig idé. 
I år har vi tømt højbedet, da det skulle flyttes. Jeg vil gerne have det sat igen, men jeg vil gerne have det beklædt indeni for at undgå mere afsmitning af kemikalierne fra træet. Men hvad skal jeg putte indeni? 

Findes der nogle produkter som kan hjælpe med dette - som naturligvis ikke selv består af giftige stoffer  - og helst heller ikke plastik ?

Jeg kiggede lidt på nogle galvaniseret stålhøjbede, som jeg kunne bygge træet rundt om, men kan forstå de er beklædt med zink som man ikke helt kender betydningen af i forbindelse med fødevarer (af det jeg har kunne finde).. Måske nogen ved noget om dette? 

Håber nogen kan hjælpe, så vi kan få højbedet klar til sommeren igen :) 
 
Hej!  Jeg har brug for lidt hjælp. Vi lavede for... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@tlaup: Ikke for at være lyseslukker, men an på hvordan i opsamler regnvandet, og hvad i opsamler det i, så kan det være en rigtig dårlig idé at bruge vandet i køkkenhaven, da det kan være fyldt med diverse luftforurening, sodpartikler og snavs fra det tag, det kommer fra. Til prydhaven er det fint nok, men til køkkenhaven anbefales det altid at bruge rent postevand, og selv dét kan man efterhånden ikke længere forvente er frit for skidt.

Der er ikke ret mange økologiske køkkenhaver, der kan fungere uden plastik / kunststof. På et tidspunk vil du stifte bekendtskab med diverse skadedyr: bladlus, møl, sommerfugle, larver, snegle, fluer etc. som kan ødelægge hele din høst på meget kort tid. Når det sker, så finder du ud af, at du skal have noget afdækning, og til de fleste ting kommer du ikke udenom produkter som bionet, som (vist nok) er af nylon.

Hellere leje end at bo på gaden.
Du kan sagtens sætte havefliser ned uden at der er støbt sokkel under. Hvis du finder 25 x 50 cm fliser eller lignende kan de stå med de 25 cm under jorden, stampes godt på ydersiden og 25 cm over jorden. Så har du et lidt højere bed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kolding75 skrev den 16-04-2023 21:20:06

@tlaup: Ikke for at være lyseslukker, men an på hvordan i opsamler regnvandet, og hvad i opsamler det i, så kan det være en rigtig dårlig idé at bruge vandet i køkkenhaven, da det kan være fyldt med diverse luftforurening, sodpartikler og snavs fra det tag, det kommer fra. Til prydhaven er det fint nok, men til køkkenhaven anbefales det altid at bruge rent postevand, og selv dét kan man efterhånden ikke længere forvente er frit for skidt.

Der er ikke ret mange økologiske køkkenhaver, der kan fungere uden plastik / kunststof. På et tidspunk vil du stifte bekendtskab med diverse skadedyr: bladlus, møl, sommerfugle, larver, snegle, fluer etc. som kan ødelægge hele din høst på meget kort tid. Når det sker, så finder du ud af, at du skal have noget afdækning, og til de fleste ting kommer du ikke udenom produkter som bionet, som (vist nok) er af nylon.

 

Præcis, man kan ikke længere vide sig sikker på hvad vand indeholder - uanset om det anses for drikkevand eller ej (jeg stoler næsten mere på regnvandsopsamleren end drikkevandet efterhånden - det ved jeg trods alt ikke skal drikkes fra tænden).
Og uanset hvad, så bor vi i byen op ad en motorvej og ved vi ikke kan undgå alt. Vi indtager rigeligt med dårlige partikler. Men jeg forsøger blot fra min side ikke at bidrage mere end højst nødvendigt til den klimakrise vi er i.
Jeg kan ikke redde verden, men min samvittighed over for mine børn ved fx ikke at bruge drikkevand til haven (fordi vi skal spare på vandet) og undgå plastik i haven bliver da trods alt 0,09 % bedre. (Dertil alt det andet jeg også gør for en bedre verden).

Vi er nok fyldt med alle mulige kemikalier som man ikke tænker over - og der er mange steder man skal ændre sine vaner. Men hvis alle gør noget...

Nu er mit lille havehjørne umiddelbart ikke så stort, så kommer der "skadedyr", så går det nok - det er trods alt blot en hobby. Haven er / bliver løbende indrettet til at huse alverdens smådyr (undtagen skovsnegle og flagermus - vi har begge, men de måtte godt forsvinde for min skyld. Dem bryder jeg mig ikke om uanset deres plads i fødekæden) 🙈😅 
ev elmand skrev den 16-04-2023 22:53:18

Du kan sagtens sætte havefliser ned uden at der er støbt sokkel under. Hvis du finder 25 x 50 cm fliser eller lignende kan de stå med de 25 cm under jorden, stampes godt på ydersiden og 25 cm over jorden. Så har du et lidt højere bed.

Tak - det var også det jeg tænkte. Jeg må lige prøve at overtale ham - og se om jeg kan finde nogle gamle fliser hos nogen. 

Vi skal vist lige have styr på begrebet højbed. Et højbed er hvor jord blot er kastet op til et højere niveau (f.eks. ligesom et aspargesbed) evt. indrammet med brædder/sten. tlaup´s "højbede er plantekasser.    
Annonce
Når jeg skrev om cement, så handler det mest om 2 ting.
Produktionen af cement er virkelig tung for miljøet når man graver kridt og sand, som cement består af. Der bruges enorme mængder CO2 på at tørre kridt,sand og vand blandingen til ca 800 grader. Så skal den efterfølgende opvarmes til 1500 grader i en roterende ovn og knuses inden cementen begynder at ligne noget.  
Cement kan ikke "genbruges" til andet end fyld i belægninger.
Så natursten skal naturligvis sættes som man traditionelt altid har gjort, med grus og jord.
Det betyder at man kan "reparer" en mur uden at skulle pille det hele ned, men nøjes med den del der er skredet og stenene kan genbruges i generationer.

Feks er der mangel på brugte mursten af den simple årsag at man de sidste 40-50 år har brugt cement som "klister" til mursten, når man bygger huse. Det betyder at det ikke kan svare sig at rense murstenene og genbruge dem, når huset ikke længere kan bruges og dermed går en resurse tabt.
Det koster nemlig en krig på CO2 regnskabet at producere mursten/teglsten, men de ville snildt kunne genanvendes i generationer hvis man kunne rense stenene og "stable" dem til et nyt hus...      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu skal i jo passe på ikke at komme ud på glidebaner af falske oplysninger. Der er ingen bevis for at planter ( eller senere os ) kan tage skade af regnvand, heller ikke selv om det er opsamlet og vi vander med det bagefter. 
Vi har i DK noget af det bedste drikkevand i verden. De fleste andre steder skal man hente drikkevand plastflasker eller plast dunke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-04-2023 22:45:53

Nu skal i jo passe på ikke at komme ud på glidebaner af falske oplysninger. Der er ingen bevis for at planter ( eller senere os ) kan tage skade af regnvand, heller ikke selv om det er opsamlet og vi vander med det bagefter.
Vi har i DK noget af det bedste drikkevand i verden. De fleste andre steder skal man hente drikkevand plastflasker eller plast dunke.

Regnvand, som er opsamlet fra tage mv., kan indeholde bakterier fra insekter, fugleklatter og andet, og når det ryger ned i tønden, så kan det ligge dernede i solvarmen og blive en regulær bakteriestuvning. Bruger man det til vanding af feks. salat eller andet man spiser råt, så kan man blive alvorlig syg. Efter en længere periode med tørt vejr, kan der samle sig diverse skidt og møg (eks. sod / tungmetaller fra udstødning) på taget, som også ender i tønden og sidenhen ude i køkkenhaven. Tønden, tagrenderne og nedløbsrør (zink / bly / pvc) kan i sig selv også afgive ting og sager til vandet, som man ikke vil have i køkkenhaven.

Det er bestemt ikke en glidebane af falske oplysninger, det er fakta, og jeg har endnu ikke set en eneste artikel, der anbefaler opsamlet regnvand til køkkenhaven.

Hellere leje end at bo på gaden.
Og en måge der kommer hen over køkken haven, skider en klat. Uha den har sikkert spist en fisk som har microplast i sig,  eller en mc. Donald burger endnu værre    
Ironi kan forekomme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis