Højbede - hvad kan jeg putte inden i?

Hej! 

Jeg har brug for lidt hjælp.

Vi lavede for nogle år tilbage et stort højbed i trykimprægneret træ. Det har vi jo så lært siden hen, at det var en dårlig idé. 
I år har vi tømt højbedet, da det skulle flyttes. Jeg vil gerne have det sat igen, men jeg vil gerne have det beklædt indeni for at undgå mere afsmitning af kemikalierne fra træet. Men hvad skal jeg putte indeni? 

Findes der nogle produkter som kan hjælpe med dette - som naturligvis ikke selv består af giftige stoffer  - og helst heller ikke plastik ?

Jeg kiggede lidt på nogle galvaniseret stålhøjbede, som jeg kunne bygge træet rundt om, men kan forstå de er beklædt med zink som man ikke helt kender betydningen af i forbindelse med fødevarer (af det jeg har kunne finde).. Måske nogen ved noget om dette? 

Håber nogen kan hjælpe, så vi kan få højbedet klar til sommeren igen :) 
 
Hej!  Jeg har brug for lidt hjælp. Vi lavede for... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding75 skrev den 15-04-2023 13:01:52

Du kan købe dampspærre-folie af polyethylen (PE). Plasttypen bruges blandt andet til legetøj og vandflasker, og skulle derfor være fin til formålet..

 Det er dog stadig en form for plastik. Og selvom det ikke er giftigt (i øvrigt anbefales det ikke at genanvende vandflaskerne), så vil jeg gerne undgå plastik pga problematikken om nedbrydningen heraf og mikroplast. 

Jens J. skrev den 15-04-2023 15:04:45

Du kan også bygge dine højbede op i Herregårdssten/blokke. Det nedbrydes ikke og der er ikke gift i dem.
Du kan evt. beklæde dem med træ hvis det er det udtryk du ønsker.

 Jeg overvejer også at bygge i sten. Min mand er bare så ordentlig på det punkt, så han vil i så fald støbe fundament. Det synes jeg jo besværliggør processen pænt meget og gør jeg ikke rigtig kan fortryde placeringen 😅

knudr skrev den 15-04-2023 16:42:28

Du kan osse lave dem i ganske almindeligt uimprægneret træ, og så akseptere at holdbarheden er begrænset.

 Det er absolut også en mulighed som vi har tænkt på. Det er kun den økonomiske del i det der lige begrænser os for at gå ud og købe tilsvarende mængde lærketræ (det er et ret stort højbed vi har og er i øvrigt i gang med at smide alle vores penge i et andet projekt som har en lidt højere prioritet, selvom jeg jo synes haven hjemmedyrket mad også er ret vigtigt) 💚. 

ev elmand skrev den 15-04-2023 23:26:44

Jeg er nu sikker på at du har fået "gavn af" de stoffer som var i træet. Jeg er også ret sikker på at planter ikke optager andet end meget minimale mængder og at det derfor er helt uden betydning. 

 Det kan sagtens være du har ret. Men jeg kan ikke finde nok kilder på det, også tager jeg advarslen mod at lave højbede i den slags træ til mig. 

Hvis du ikke vil bruge plast og "ikke giftholdige produkter" er der jo kun naturmaterialer tilbage. Ubehandlet træ eller natursten og disse må ikke sættes sammen med cement.

Mit forslag vil være at bruge helt almindeligt fyrretræ og så bare leve med at det begynder at nedbryde i samme øjeblik man vælter træet i skoven. Ja, træet skal skiftes efter noget tid, men det hører med til livets cyklus... intet holder evigt.  

Du kan jo også gå en anden vej og helt droppe højbedet og bare lave et bed du aldrig træder i, der er hævet 2 spadestik over jorden. Den metode har man brugt i århundrede i danske køkkenhaver og den virker lige så effektivt som højbedet. Den eneste ulempe er at du skal ned på knæ når der skal arbejdes, men omvendt så er alle redskaber jo lavet med et skaft så man kan stå op 

Har du i øvrigt tænkt på at højbedet kræver mere vand, så med mindre du opsamler regn vand til vanding, bruger du af vores børns fremtidige drikkevand....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
tlaup skrev den 16-04-2023 09:36:22

Det er dog stadig en form for plastik. Og selvom det ikke er giftigt (i øvrigt anbefales det ikke at genanvende vandflaskerne), så vil jeg gerne undgå plastik pga problematikken om nedbrydningen heraf og mikroplast. 

Det er rigtigt, men plastik er kun et problem, hvis ikke de bliver affaldssorteret korrekt efter brug. Jorden i et højbed skal af og til skiftes eller vendes igennem og beriges, og så kan man jo forny folien og smide den gamle til genbrug.

Produktion af metalplader og cement (eks. betonfliser) samt transport heraf er helt sikkert en større bet for klima og miljø end produktion af plastfolie. Mange tror også, at hvis de køber en stofpose fremfor den klassiske bærepose af plast, så gør de noget godt. Problemet her er bare, at en bomuldspose skal genbruges over 130 gange for at blive en gevinst for miljøet. Genbruger man sine plastposer 5-10 gange, og smider dem i farvet folie på den lokale genbrugsplads, så er man mere miljøbevidst, end hvis man vælger bomuldsposen.

Det er fint, at man vil undgå plastik, men man skal gøre de af de rigtige årsager! ;-)

P.S: Jeg tror i øvrigt, at den kemi, der bliver vasket ud af træet i dit højbed ifm. regn, er værre for miljø og grundvand, en plastfolie eller -kasser nogensinde kan blive.

Hellere leje end at bo på gaden.
Pas på ikke at gøre projektet mere besværlig end nødvendigt. Mit råd er at finde den rigtige placering en gang for alle og finde ud af præcis hvilke materialer og udtryk I ønsker, og vente med projektet til I har tid, råd og overskud til at lave den rigtige løsning første gang.

Hvad syntes din mand for øvrigt ? (altså hvis han har noget at skulle have sagt)   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
PinkHenrik skrev den 16-04-2023 11:27:57

Hvis du ikke vil bruge plast og "ikke giftholdige produkter" er der jo kun naturmaterialer tilbage. Ubehandlet træ eller natursten og disse må ikke sættes sammen med cement.

Mit forslag vil være at bruge helt almindeligt fyrretræ og så bare leve med at det begynder at nedbryde i samme øjeblik man vælter træet i skoven. Ja, træet skal skiftes efter noget tid, men det hører med til livets cyklus... intet holder evigt.  

Du kan jo også gå en anden vej og helt droppe højbedet og bare lave et bed du aldrig træder i, der er hævet 2 spadestik over jorden. Den metode har man brugt i århundrede i danske køkkenhaver og den virker lige så effektivt som højbedet. Den eneste ulempe er at du skal ned på knæ når der skal arbejdes, men omvendt så er alle redskaber jo lavet med et skaft så man kan stå op 

Har du i øvrigt tænkt på at højbedet kræver mere vand, så med mindre du opsamler regn vand til vanding, bruger du af vores børns fremtidige drikkevand....

Tak for et godt forslag. Det kan godt være vi bliver nødt til at gå med noget andet træ. Det andet kan muligvis genbruges et andet sted.

Jeg vil bare gerne være sikker på at have fået nok input inden jeg tager beslutningen, da jeg er så i tvivl om hvilken vej der er bedst at gå.
Ideen med bare at lave en forhøjet jordbunke er ret god - og selvom en del af vores have er vild, så bliver det her placeret i vores forhave (nuværende græsplæne), så den går nok ikke helt uden græsset bare overtager. Men kan godt lide ideen - der er vel altid udfordringer 😅

Hvad er udfordringen mht cement og natursten? Jeg vil ikke have cement i haven, men er nysgerrig på problematikken?

Og jep - vi opsamler selvfølgelig regnvand til haven. Jeg går ret meget op i bæredygtighed, så optimerer løbende rundt omkring som jeg kan. I år har jeg endelig fået investeret i en kompost til det grønne madaffald.
I vores (villa)have har vi i øvrigt græsplæner som ungerne bruger, men har også både et stort kvashegn og vildt område på vores grund, nye og gamle frugttræer og -buske. Og så "mit" havehjørne der består af drivhus, det omtalte højbed og så et frilandsstykke - sidstnævnte skal på sigt omlægges til permakultur. 
Kolding75 skrev den 16-04-2023 11:34:50

tlaup skrev den 16-04-2023 09:36:22

Det er dog stadig en form for plastik. Og selvom det ikke er giftigt (i øvrigt anbefales det ikke at genanvende vandflaskerne), så vil jeg gerne undgå plastik pga problematikken om nedbrydningen heraf og mikroplast. 

Det er rigtigt, men plastik er kun et problem, hvis ikke de bliver affaldssorteret korrekt efter brug. Jorden i et højbed skal af og til skiftes eller vendes igennem og beriges, og så kan man jo forny folien og smide den gamle til genbrug.

Produktion af metalplader og cement (eks. betonfliser) samt transport heraf er helt sikkert en større bet for klima og miljø end produktion af plastfolie. Mange tror også, at hvis de køber en stofpose fremfor den klassiske bærepose af plast, så gør de noget godt. Problemet her er bare, at en bomuldspose skal genbruges over 130 gange for at blive en gevinst for miljøet. Genbruger man sine plastposer 5-10 gange, og smider dem i farvet folie på den lokale genbrugsplads, så er man mere miljøbevidst, end hvis man vælger bomuldsposen.

Det er fint, at man vil undgå plastik, men man skal gøre de af de rigtige årsager! ;-)

P.S: Jeg tror i øvrigt, at den kemi, der bliver vasket ud af træet i dit højbed ifm. regn, er værre for miljø og grundvand, en plastfolie eller -kasser nogensinde kan blive.

 Problematikken med plastik starter allerede ved produktionen, da det jo bliver lavet af olie. Og jeg tænker vi har lært at vi helst skulle minimere forbruget af olie i forhold til klimaet..

Og enig - cement og jer er også kæmpe udfordringer. Jeg vil absolut heller ikke have cement i min have. Hvis det ender med et stenbed var min tanke, at jeg skulle ud og hente gamle fliser et sted. Min mand mener dog der her bør støbes et fundament for at fliserne ikke flyttes pga jordens bevægelser. Og det kan ham jo have ret i, trods jeg ikke ved hvor stort et problem det vil være...

Og det kan sagtens være du har ret mht træet. Jeg er også ked af at det først er noget jeg har lært her senere. Men man bliver jo (heldigvis) altid klogere med tiden.
Jens J. skrev den 16-04-2023 13:49:16

Pas på ikke at gøre projektet mere besværlig end nødvendigt. Mit råd er at finde den rigtige placering en gang for alle og finde ud af præcis hvilke materialer og udtryk I ønsker, og vente med projektet til I har tid, råd og overskud til at lave den rigtige løsning første gang.

Hvad syntes din mand for øvrigt ? (altså hvis han har noget at skulle have sagt)   

 Det kan godt være du har ret. Jeg er allerede bare i gang med massiv forspiring og savner mit højbed. 😅 


Tid har vi aldrig nok af, så der kommer til at gå år. Så hellere bare tage det nu. Jeg har bare brug for input - måske nogen kender nogle materialer jeg ikke har hørt om før som lige præcis er det jeg søger 🤷‍♀️🤞

Og manden er selvfølgelig lidt med ind over, da han sikkert bliver inddraget (u)frivilligt på et tidspunkt alligevel 😂
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis