Højbede - hvad kan jeg putte inden i?

Hej! 

Jeg har brug for lidt hjælp.

Vi lavede for nogle år tilbage et stort højbed i trykimprægneret træ. Det har vi jo så lært siden hen, at det var en dårlig idé. 
I år har vi tømt højbedet, da det skulle flyttes. Jeg vil gerne have det sat igen, men jeg vil gerne have det beklædt indeni for at undgå mere afsmitning af kemikalierne fra træet. Men hvad skal jeg putte indeni? 

Findes der nogle produkter som kan hjælpe med dette - som naturligvis ikke selv består af giftige stoffer  - og helst heller ikke plastik ?

Jeg kiggede lidt på nogle galvaniseret stålhøjbede, som jeg kunne bygge træet rundt om, men kan forstå de er beklædt med zink som man ikke helt kender betydningen af i forbindelse med fødevarer (af det jeg har kunne finde).. Måske nogen ved noget om dette? 

Håber nogen kan hjælpe, så vi kan få højbedet klar til sommeren igen :) 
 
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lytter lige med..
Jeg ville, umiddelbart, bruge en plastfolie.. Men kan godt se dilemmaet..
Jeg ved ikke om det findes, som fødevaregodkendte.. 
Det er disse opbevaringskasser dog tilsyneladende.. 
Harald nyborg

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, det er åbenbart ikke så nemt at finde. Ideen med plastik kasserne er måske ikke helt dum, men jeg er stadig usikker på nedbrydningen af disse.
Jeg forsøger at begrænse plastik, da det jo absolut er nok skidt for jordkloden - både i forhold til produktionen og derefter pga nedbrydningen til mikroplast. Så det er mere eller mindre no go i min have. 
Du kan købe dampspærre-folie af polyethylen (PE). Plasttypen bruges blandt andet til legetøj og vandflasker, og skulle derfor være fin til formålet..

Hellere leje end at bo på gaden.
Det er jo lidt paradoksalt.. du skal bruge noget der ikke nedbrydes, men samtidig vil du ikke (og jeg forstår fuldstændig din tankegang!) Have uorganisk..
Jeg faldt lige over denne ukrudtsdug.. du skal jo acceptere den nedbrydes over tid.. Men måske flere lag, er en mulighed?
Ukrudtsdug

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du kan alternativ lave et bed som ikke er højt.
Du kan også bygge dine højbede op i Herregårdssten/blokke. Det nedbrydes ikke og der er ikke gift i dem. 
Du kan evt. beklæde dem med træ hvis det er det udtryk du ønsker.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du kan osse lave dem i ganske almindeligt uimprægneret træ, og så akseptere at holdbarheden er begrænset.

Venlig hilsen
Knud
Jeg er nu sikker på at du har fået "gavn af" de stoffer som var i træet. Jeg er også ret sikker på at planter ikke optager andet end meget minimale mængder og at det derfor er helt uden betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
lyhne1 skrev den 15-04-2023 13:05:28

Det er jo lidt paradoksalt.. du skal bruge noget der ikke nedbrydes, men samtidig vil du ikke (og jeg forstår fuldstændig din tankegang!) Have uorganisk..
Jeg faldt lige over denne ukrudtsdug.. du skal jo acceptere den nedbrydes over tid.. Men måske flere lag, er en mulighed?
Ukrudtsdug

 Som sådan må det gerne være nedbrydeligt. Jeg vil bare gerne undgå plastik, da jeg gerne vil minimere det plastik jeg "smider" i naturen. Så hvis det er organisk, så vil det være ganske godt. Stofferne fra træet må bare ikke kunne trænge igennem + og så vil jeg da gerne at det ikke skal fornys alt for tit 😅

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis