Byggetilladelse, situationsplan med koter?

Vi skal i løbet af sommeren bygge en carport på små 40m2, men da vi allerede har andre småbygninger på grunden, vil vi overstige grænsen på samlet 50m2. Derfor skal der jo ansøges om byggetilladelse. 

Jeg undre mig lidt over behovet for koter på situationsplanen. 
Er der nogle der har erfaring med at få byggetilladelse til småbyggerier som f.eks. en carport og hvordan har i forholdt jer til koter på situationsplanen? Er det overhovedet nødvendigt for tilladelse til en carport på 40m2? 
Jeg har i forvejen ikke lige koter på hele vores grund, så det ville også være et større arbejde, eller udgift. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Koterne står på dit matrikelkort. Så er det bare at skrive dem på tegningen til ansøgningen.

fase
S. Fabrin skrev den 15-04-2023 10:14:31

Koterne står på dit matrikelkort. Så er det bare at skrive dem på tegningen til ansøgningen.

Jeg fik et matrikkelkort med ved huskøb, men der er ikke koter på dette. Ej heller på diverse matrikkelkort jeg lige kender til online. 

Hvilket matrikkelkort mener du jeg burde kunne se koter på? 

Der findes selvfølgelig kilder som Google Earth og Danmarks højdemodel, der giver et ca. Tal. Men disse tal er jo ikke ligefrem sammenlignelige med de tolerancer på koterne i eksemplet fra byg og miljø. Som virker mere byggetekniske. Men jeg går ud fra at det ikke er noget kommunen går særligt meget op i, når det omhandler en carport. 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Nu er jeg ikke klar over, om du viser er billede af din matrikel, men jeg har markeret med rødt, hvor koterne er opgivet. Hvis det ikke dit matrikelkort, finder du tilsvarende mål på dit kort.


fase
S. Fabrin skrev den 15-04-2023 12:58:20

Nu er jeg ikke klar over, om du viser er billede af din matrikel, men jeg har markeret med rødt, hvor koterne er opgivet. Hvis det ikke dit matrikelkort, finder du tilsvarende mål på dit kort.

Det er en eksemplarisk situationsplan fra byg og miljø. 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Jeg har ikke haft koter på mine situationsplaner som har været indsendt vedr. carport og deslige.. jeg tænker ikke at det er nødvendigt, hvis du ikke ændrer terrænforholdene og det iøvrigt lever op til reglerne for terrænspring. Husk at du jo begynder at spise af din bebyggelsesprocent når du er over 50m2, men det er du nok bevidst om :)
Annonce
Måske står der en sokkel kote, dæksel eller bundkote på nogle kloak tegninger. Så kan du selv måle du derfra. 
Eller du kan skrive at du benytter sokkel kote som kote 0 og måler ud derfra. Hvis terræn så er er 30 cm under sokkel kote et sted så er det kote - 30.
Det skal blandt andet bruges til at vise højden på din carport i skel. Hvis terræn stiger så skal man tage stilling til hvilken højde der skal måles taghøjde fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super tak for inputs, det giver meget god mening bare at nøjes med relative koter til f.eks. sokkel på huset.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis