Urin som algefjerner?

Har lavet en profil til det her spørgsmål fordi det er lidt pinlig. 

Jeg er blevet opereret i benet efter et styrt og jeg går rigtig dårligt med mange smerter. Mit soveværelse er på første sal, toilettet i stuen. Trappen er stejl. Så hvis jeg har skulle tisse om natten har jeg været så nervøs for at styrte ned af trappen at jeg har tisset i en kande og hældt det ud af mit Velux vindue. 

Nu så jeg udefra at efter et par uger er den del af taget der er under vinduet blevet nærmest helt ren. Min tag er cement og det er gammelt og jeg troede faktisk at det bare var gråt fra starten af men der hvor urinen har løbet kan jeg nu se at det er rødt.

Hvordan kan det være det virker sådan? Kan man bruge urin til at fjerne alger med? Det ville jo være bedre for miljøet. Om tisset kommer forbi taget inden det løber i kloak er vel ligegyldig? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din urin indeholder kvælstof (nitrogen som farver urinen gul). Om det virker som algefjerner spørger vi en kemiker om.
Hvis du har separeret kloak, forurener du ved at hælde pisset i regnvandsafledningen, som officielt kun afleder regnvand.

fase
Det er nok nogle bakterier/svampe/alger som trives i dette miljø som giver den røde farve.

Kemisk har urin ikke nogen direkte reaktiv funktion.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis