Bærende væg?

Det evindige spørgsmål: Er væggen bærende?

Jeg har været ved at tage en væg ned her i påskeferien. Jeg er nok 90 % sikker på, at den ikke er bærende, men ville gerne lige høre nogle andre (der måske er stødt på lignende eller har mere viden) for at få mere perspektiv på sagen.

Ting, der taler for, at skelettet bare kan fjernes:
  • Væggen er der ikke på den originale plantegning.
  • Alle originale vægge er i letbeton/porebeton (eller i hvert fald beton af én eller anden art) - denne væg er træskelet med gipsplader.
  • Der er en I-jernsbjælke over (men jeg kan ikke se, hvad enderne af bjælken hviler på).
  • Der er stuegulv under i hvert fald noget af træskelettet.
  • Træskelettet er lavet af træ i ca. 3,5 x 5,5 cm - og det føles bare ikke specielt hårdført? Jeg kan få det til at give sig ved at presse lidt på.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bjælken kan meget vel være bærende når det er langsgående i huset så du bør som minimum kontrollere hvad enderne ligger af på.
Som du selv er inde på er der ikke meget bæreevne i de lægter der udgør skelettet så sandsynligvis er den ikke bærende men jeg ville checke det alligevel.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar, BOFH.

Jeg havde nok tænkt at jernbjælken skulle blive, så det var kun trævæggen (og døren), hvor jeg var lidt i tvivl om, om de med til at bære bjælken.

Er det etageadskillelse? Hvilken slags tagkonstruktion? Kan det besigtiges oppefra?

Summa summarum er du uanset nødt til at få bedre syn for sagen ift hvordan det er lavet (der er jo heller ikke indtegnet noget på din tegning omkring en bjælke) - det må være muligt at se ind lags med enderne og få en arm/finger ind langs/under for at se om der er kontakt mellem bjælke og det murværk den fortsætter ind over.

/BOFH

Det er et etplanshus - oprindeligt med fladt tag, men der er valmtag på nu (som måske bare er lagt oven på eksisterende fladt tag?).

Det er virkelig svært at se ordentligt ind uden at fjerne gipspladerne - her er de bedste billeder jeg har. Billede 1 og 2 er fra den side, hvor trævæggen ligger under (venstre på plantegningen), imens billede 3 er fra højre side af plantegningen, hvor det egentlig er planen at bibeholde væggen til højre for døren.

Hvis huset oprindeligt var med fladt tag er den helt sikkert bærende - selvom man satte et nyt tag med nye spær ovenpå pillede man sjældent det gamle af først. Det positive er så at der helt sikkert er noget murværk den skal ligge af på i begge ender.

På markeringen ligner dette en slags vederlag eller friktionslag mellem jern og mur (i højre side?), kan du bekræfte det? Isf ligger den jo som minimum på en stabil mur i denne ende.

/BOFH 

Annonce
Jeg har lige prøvet at komme så tæt på som muligt - jeg er ikke høj nok til faktisk at kunne se det (eller min trappestige er ikke høj nok), men her er det bedste billede, jeg kunne få.

Det ser godt nok ud til at bjælken ligger ind over betonmuren - og den ting, du markerede, selvom jeg ikke rigtig kan se andet end dét, der kan ses på billederne...

Interessant at høre med taget - det vidste jeg ikke havde været en måde, man bare har gjort det på. Jeg har faktisk overvejet at føre det tilbage til fladt tag, når taget alligevel skal skiftes i fremtiden. Har dog hørt, at gamle flade tage ikke har den rigtige hældning, så det bliver interessant at se, om den gamle konstruktion bliver mere en hindring end en hjælp.

Du skal tænke dig meget om inden du fører det tilbage til fladt tag. Det har næsten garanti for at blive utæt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand: Jeg havde håbet, at de flade tage var blevet bedre i den moderne tid og ikke havde alle de gamle problemer fra tidligere - men det er måske stadig ikke godt?

Jo naturligvis er de blevet bedre, men dit gamle tag har jo stadig nul hældning vil jeg tro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej, det ville naturligvis skulle fikses, for det går jo ikke, hvis det bliver lige så dårligt som tidligere :) Æstetisk passer et fladt tag bedst til huset men ikke på bekostning af, at det lækker eller ikke fungerer.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også