solceller gr 6 og 40/60 øre tillæg

Jeg er i gr 6 med anlæg fra 2012, sælger og køber el igennem Vindstød.

jeg skulle ikke betale noget tilbage for 2022 pga ingen overproduktion (mit anlæg var slukket for nogle måneder pga reparation)
Men jeg forventer at der kommer noget igen og jeg tror prisen bliver over de 40/60 øre per kwt.

Hvordan beregner Energistyrelsen det, hvis jeg har fx solgt minus købt = 1kwt eller 1000kwt? er det gennemsnit pris eller alt som er lagt på nettet hvor jeg beholder kun 60 øre og resten går til staten?

Jeg har hørt om man kan vælge tillæg fra, men hvilke konsekvenser der er?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej her kan du se det brev jeg fik fra energistyrelsen.
Afregningsperiode: 01-06-2021 - 31-05-2022
Produktion
(kWh)
Tarif
(øre/kWh)
I alt
DKK
Pristillæg, Flexafregning 60 øre/kWh minus vægtet spotpris 1.389,040 -440,23
Afregnet i alt -440,23
Har du spørgsmål til din afregning, så se de oftest stillede spørgsmål/svar på Energistyrelsens hjemmeside:
https://ens.dk/ansvarsomraader/stoette-til-vedvarende-energi/spoergsmaal-og-svar
Hvis afregningen er i din favør, sender vi pengene til din bank den 25. i måneden eller førstkommende bankdag derefter.
Er afregningen i vores favør, sender vi dig en saldoopgørelse med en forfaldsdato.
Ved køb af el fra momsregistrerede virksomheder m.v. afregner Energistyrelsen moms til SKAT jf. moms


Efter 10 år bliver det kun 40øre du får i fast pris for din overproduktion. din overproduktion er din samlede produktion - det du selv har brugt på  årsbasis. Jeg har ikke kunnet finde ud af hvordan de laver den vægtede spotpris. Angående at framelde sig pristillæg så skal du derefter selv finde ud af at aftale med et selskab som vil købe din overproduktion. Prøv at læse hvad der står i det link som er fra energistyrelsen.
Jeg har endnu ikke fået nogen saldoopgørelse eller forfaldsdato venter og ser hvad der sker. Men det var jo egentlig aftalen som vi synes var god da vi startede i 2012, og ingen kunne forestille sig de elpriser vi ser i dag.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
vi sælger overskydende el hver dag, så jeg er ikke helt med hvad de mener med at jeg skal finde et selskab. Vindstød sælger min overskydende strøm i dag.

Da vi blev tvunget til at skifte til timebasis, så sælger jeg alt som jeg bruger ikke og køber som jeg har brug for i vinter periode.

Nettoafregning er ikke længere aktuelt når vi er på timebasis.


Der er noget som du har misforstået. På gruppe 6 er det rigtigt at du køber og sælger time for time, men afgifter bliver stadig beregnet på årsbasis. Så når året er gået så er det kun det strøm som du har brugt mere end det som du producere du betaler afgift af. Og ja nu køber vindstød din el fordi du er på gr.6 som er med aftagerpligt fra staten, så hvis du fra melder pristillæg Framelder du også aftagerpligt og du må selv ud og lave en aftale om at aftage dit overskud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis