Nedbøjningsgrad - regler - frit spænd 390 cm.

Tag på udestue i kolonihaven

Jeg vil skifte taget i min udestue til de tynde 10 mm. termoplader som Jem og Fix sælger.

Jeg skal bruge 5 lange regler på 420 cm. og de kommer til at ligge tværs over udestuen uden understøtning på ca. 390 cm. Imellem disse regler vil jeg for hver 80 cm. montere varmgalvaniserede 25x25x2 firkantprofil, hvilket vil betyde at det kun er reglerne der skal males hvide.

Men et spænd på 3,9 meter....

Bauhaus sælger regler på 420 cm. i længden og jeg skal så vælge mellem 50x100, 50x125. eller 50x150 mm.

Det er jo ikke et tag jeg kommer til at færdes på, og hvis jeg gør, så er det med en krydsfinerplade så jeg ikke ødelægger nogen. Og ja, så er der snetryk, men det sneer jo efterhånden aldrig mere.

Jeg tænker at gå all in og købe den dyre og kraftige 50x150, men er det overkill? Det var lidt træls hvis de vil hænge og ødelægge mit fald som i forvejen bliver lige knap 3 cm. pr. meter.

Hundefar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu fortæller du ikke noget om hverken bjælkeafstand eller taghældning, så svarene du får er derefter.
Som udgangspunkt er den rigtige dimension 45x195.

Hvis du dropper Bauhaus, og handler i en rigtig trælast i stedet vil 45x170 C24 kunne bruges ved en spærafstand på 60 cm.

Selvbygger med stort S. 
Spærafstand 100 cm og taghældningen er kun nogle 2-3 cm pr. meter. Jeg synes dog at 20 cm brede regler vil se ret bastant ud i min lille udestue 😵‍💫

Hundefar

Ved en bjælkeafstand på 1m vil du få adskillige cm nedbøjning på midten ved de tændstikker du selv foreslår.

Selvbygger med stort S. 
hundefar skrev den 13-04-2023 09:20:31

Spærafstand 100 cm og taghældningen er kun nogle 2-3 cm pr. meter. Jeg synes dog at 20 cm brede regler vil se ret bastant ud i min lille udestue 😵‍💫

Øh?? Forhåbentlig sætter du dem på den høje led som er hensigten med tabellen du selv har lagt op!

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hihi, ja, selvfølgelig på den høje led 😆

Hundefar

Annonce
Jeg vil bøje mig i støvet og købe 45 x 195 trykimprægneret 👏🏻👏🏻👏🏻

Tak for jeres råd 💪🏻🤩

Hundefar

Trykimpregneret er normalt ikke styrkesorteret så de er intet værd.

Køber du også tøj der ikke passer bare fordi den tøjbutik du godt vil handle i ikke fører den størrelse du skal bruge?

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også