Klinker i badeværelse, hvordan med rund kant?

Som det kan ses på billedet har jeg en rund kant over vinduet.
Den har sat sig lidt, heraf revnen.

Da jeg gerne vil overholde krav mht. Vådrumssikring, vil jeg have klinker fra gulv til loft i hele badeværelset.

Hvordan løser jeg dette? Jeg har selv et par forskellige bud men vil meget gerne høre indputs.

1. Pudse den op som den er og tilskære fliser på "ydersiden" så de følger åbningen, indvendigt kunne man skære "strimler" på 5cm således at de kan klæbes i hele rundingen.

2. Udskifte med overligger, dette har jeg ikke erfaring med og vil helst undgå dette.

3. På anden vis end overliggeren "udfylde" rundingen, evt med armering eller lign og puds eller andet? Har på fornemmelsen at dette kan give revner.

Hvad siger I?

På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rundingen er meget dekorativ så den ville jeg beholde og så skære fliserne til så de følger rundingen. For at få en pæn kant ville jeg bruge en afslutningsprofil som bukkes i form, evt. ved at skære nogle slidser i bagkanten, så den lettere kan bukkes.
Afhængigt af tværmål på fliserne kan det være svært at lave kurven pæn mht de vægmonterede. Tænker jeg.
Personligt ville jeg nok stoppe med fliserne lidt lavere og så vådrumssikre med en anden metode derover.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 13-04-2023 09:52:49

Afhængigt af tværmål på fliserne kan det være svært at lave kurven pæn mht de vægmonterede. Tænker jeg.
Personligt ville jeg nok stoppe med fliserne lidt lavere og så vådrumssikre med en anden metode derover.

Har du nogen eksempler på lovlig vådrumssikring, udover linoleum?

Vådrumssikring fås cementbaseret, som du smører på. Så kan du male eller sætte filt op og male det.

fase
Hvad er det for krav til vådrumssikring du vil overholde?

Med mindre rummet er meget lille (<4m2 ) eller din brusekabine er ved vinduet er der ingen krav om vådrumssikring så højt oppe. 

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 13-04-2023 20:17:00

Hvad er det for krav til vådrumssikring du vil overholde?

Med mindre rummet er meget lille (<4m2 ) eller din brusekabine er ved vinduet er der ingen krav om vådrumssikring så højt oppe. 

Rummet er både under 4m2 og brusekabinen bliver ved vindue.

S. Fabrin skrev den 13-04-2023 19:56:23

Vådrumssikring fås cementbaseret, som du smører på. Så kan du male eller sætte filt op og male det.

Interessant, ved du mere om mærke mm?

Man begynder fliseopsætning et stykke fra gulvet, og så kommer man til sidste med sokkelfliser som skæres til efter fald på gulvet. Her skal du nok have overkant vindue med i planlægning så du ikke får ganske små stykker ned imod buen. Eller hvis det er værst der kommer en vandret fuge og løber ind i buen. Der kan jo reguleres lidt ved at vælge en 1/2 flise i bunden f,eks, 
Du fliser du skal have op under "loftet" u buen skal du skære i strimler, måske på 5 cm bredde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det der er også min tanke mht. Rundingen. Tak for mange gode inputs, så har jeg da nogetat gå videre med.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også