Hvor meget gødning skal jeg give mine buske?

Hej alle,

I min have har jeg ca. 30 prydbuske, ca. 10 bærbuske og en håndfuld frugttræer, som alt er plantet for 2-3 år siden, dvs. alt er stadig pjevset og i gang med at etablere sig. Nu vil jeg give det hele noget kunstgødning, men hvor meget skal jeg give det?

Det gødning, jeg har, er NPK 12-5-14, som ifølge min planteskole skulle være præcist det rigtige. På posen står "Til buske og træer ... : 8-10 kg pr. 100 m2 i marts-april og 5-7 kg pr. 100m2 i vækstperioden." Jeg synes ikke, det giver mening at opgive dosis pr. areal-enhed, for hvor meget fylder et træ? Plantehullerne er typisk ø55 cm = 0,24 m2, men det er vel ikke plantehullets størrelse, der skal definere, hvor meget gødning, jeg skal give? Det virker mere logisk, synes jeg, hvis det er træets eller buskens størrelse, der definerer gødningsmængden.

Og i øvrigt, når der på posen står "... i vækstperioden", betyder det så én gang i løbet af vækstperioden eller 117 gange!?

Håber på nogle gode inputs fra kyndige LDS'ere. På forhånd tak.





Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gødning skal spredes over hele arealet hvor træer og buske står.
Ofte giver man kun 1 gang i tidlig forår men her er der anbefalet 2 gange så det gør du. Når der står i vækst perioden så tror jeg der menes at du ikke skal giver det om vinteren. 
Gødning opløses og kommer ned i jorden med regnvandet. Rødderne spreder sig langt ud fra træet hvor det samler vand og gødning. 
Når der står 12-5-14 på NPK så betyder det at der er 12 dele N altså kvælstof, ( salpeter) 5mdele Psosfat ( superfosfat ) og 15 dele Kali.
Det er en meget standard blanding som også kan bruges på græsplæne m.m. 
Hvis ikke du har jordbunds prøver så kan det være fornuftig at tage dem og få undersøgt om der mangler kalk og /eller mangan. Det gør der meget ofte. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
N står for nitrogen 12     P for fosfor  5     K for kalium  14  , du skal nok ikke bruge alt for meget af det her gødning , giv haven en omgang gødning her i foråret og så ikke mere , problemet her er at der er alt for meget kvælstof som giver masser af grønt , men ikke ret mange blomster  , brug en gødning hvor N er 5 ,det giver mange flotte blomster .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak til jer alle for de fine svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis