Ekstra hus på varmepumpe

Jeg har en solid 7kW varmepumpe til at lave gulvvarme i mit 55m2 hus. Det spiller.

Tanken er at varmepumpen også skal lave varme til nabo huset som også er 55m2.
Der er 15 meter imellem de 2 huse, hvor varmeslangen trækkes isoleret under jorden.

Men er det en god idé? jeg sparer trods alt en hel luft til vand varmepumpe til 75.000

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
7 kw til 110 m2 burde være rigeligt hvis det er bare nogenlunde isoleret, så det burde være en udmærket løsning.

Søren O
Jeg mener at du burde havde installeret en mindre varmepumpe i den første bolig, den du har nu lyder til at være overdimensioneret og så installere en anden varmepumpe i bolig nr. 2. Men nu har du jo installeret varmepumpen og så er det sikkert en god ide at trække varmerør mellem de to boliger. Prøv at få nogle tilbud på hvad installationen af varmerørene koster, så kan du bedre vurdere økonomien i projektet.
15m isoleret twinpex rør + lidt til indføring i begge ender + kapper og overgange samt en varmemåler kan gøres for 10.000 kr + grave- og borearbejde så det er billigere end endnu en varmepumpe. 

Alene besværet med at skulle lave et varmeregnskab og have et økonomisk forhold til naboen, ville være nok til jeg ikke gad. Skal han f.eks. også være med til at betale afskrivningen på pumpen?

Selvbygger med stort S. 
@perhans, glad for at du siger at den er overdimensioneret, så fik jeg endnu en grund til projektet. 

@superdiy
Gravearb koster gratis. Jeg ejer og bruger begge huse de næste 25 år. 
  1. Jeg laver det sådan at man senere kan sløjfe rørene så man kan montere egen varmepumpe ved et evt salg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis