Hønsehus på punktfundament og sokkelsten

Jeg har lavet et hønsehus på 3,2x2,2m, og jeg jeg har følgende plan for fundering:

1. Jeg graver en rande på 90cm i dybden
2. I hjørnerne støber jeg helt ned i 90cm dybde, men i resten af renden fylder jeg op med gamle havefliser på højkant - ikke til at bære noget, men som værn mod rotter og ræve.
3. Til sidst vil jeg gerne afslutte med samme sokkelsten hele vejen rundt for at det ser ordentligt ud, evt. lecablokke, for det har jeg liggende.

Mit spørgsmål er nu: Jeg har 90cm beton i hjørnerne, og så 10cm beton oven på fliserne - kan jeg godt mure lecablokkene direkte fast i det? Eller er det for lidt?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist det man kalder "helt vildt overdimensioneret "
Du kan sikkert godt gøre som du bekriver. Men du kan jo ikke grave så tynd en rende at det passer til have fliser. Så hvis det er for at få have fliser til at forsvinde, så put dem bare ned i renden og stød beton ned ved siden af.
Der er ingen grund til leca blokke når det er hønsehus. Beton helt op eventuelt en plade på hver side med den nederste side lidt ned i jorden, og den øverste forbundet med et bræt, så det holder formen. Så har du en pæn sokkel uden at skulle pudse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm, ja, jeg kan godt se det. Mit mål var egentlig mest at spare for meget betonblanderi - det ligger lidt træls i forhold til at komme derop med blanderen. Og det bliver alligevel 1,8m3 beton, der skal bruges. Men kan godt se, det måske er lidt nemmere at gøre det uden for mange påhit, og jeg sparer selvfølgelig lidt ved at støbe fliserne ned. 

Men alle gode ideer til at spare ture frem og tilbage med trillebøren over dårligt terræn modtages gerne :D
Er det træ konstruktion som skal så over så behøver du slat ikke at grave det ned i 90 cm dybde. Denne dybde er til murede beboelses huse og er garanteret frostfri dybde. 
Jeg har ikke i de sidste 40 år oplevet frost længere ned end 20-30 cm. Så 50-60 cm dybde er ganske fint. Hverken ræve eller rotter graver under det. Jeg ved godt at rævefrav kan komme længere ned, Men hvis de forsøger og møder beton, så fortsætter de ikke. 
Så kan grøften nøjes med at være 20 cm bred eller hvad du nu har af spade til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, du har selvfølgelig ret. Det er sgu det jeg gør så! :)
Den øverste del af sokkel kan være blot 10 cm. bred. Laver du din forskalling ( støbeform) af u-høvlede brædder, får du en lidt speciel overflade i beton sokkel. Det ses så aftegninger af træets årer, samlinger osv. Hvis den laves af glatte støbe plader så ender det naturligvis med at være helt glat. 
Den øverste synlige del af sokkel skal enten vibreres eller stødes med mange stød af en lægte eller lignende. Ellers kan du komme ud for synlige lufthuller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det behøver slet ikke være så omstændigt at holde rotter væk fra sit hønsehus.   Her har jeg sikret mit hønse mod rotter ved at hæfte kraftigt kyll.trådvæv med 2,5x2,5 cm masker hele vejen rundt og vandret ud ca. 5-10 cm nede i jorden. Rotter forsøger altid at grave sig vej ind, helt inde ved trådhegnet. https://www.youtube.com/watch?v=kutXfii6eoc ..efter samme princip som man sikre sin hønsegår mod ræv, der forsøger sig med at grave ind under hegnet. 
Ps. Hønsehuse kan fint hvile over på f.eks. 4 mursten/fliser. Her et af mine mindre (flytbare) hønsehuse på 1,5x1,5 m - det er aldrig væltet trods flere kraftige storme. 
..og her mit største hønsehus på 3x6 m som også hviler over på betonfliser. 
Hej Frank, tak!

Som Erik også sagde, så er det muligvis "helt vildt overdimensioneret" med randfundament :D 
Og han fik mig godt nok talt ned i 50cm, men det er selvfølgelig stadig et stykke arbejde. 

Hvis huset kan blive stående på et par fliser, så er det selvfølgelig også en løsning - jeg er bare sådan lidt loren ved om ikke det der nedgravede net bare forvitrer over tid, selvom det er galvaniseret eller hvad det nu er? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis