Tænde to separate lysgrupæer samtidig?

Hey folks

Jeg står og skal hjælpe med at få 2 separate lysgrupper, som pt styres af 2 bevægelses sensorer, samlet således en sensor tænder det hele.
Hvordan filen gør jeg? Jeg er lost. Jeg er uddannet elektriker men har ikke arbejdet som det i maaange år. Snakker vi noget kip relæ-ish?


Hastværk er lastværk
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige at det er et no-go.
Det har været en uskreven regel at man ikke blander flere grupper i samme installations materiel.
Faren for at man tror der er afbrudt, men at det så kun er den ene gruppe der er afbrudt, giver mig kuldegysninger    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, i know, jeg troede eller håbede måske bare der var kommet noget smart i mellemtiden. Ellers er min løsning at sætte et par ekstra følere op. Problemet er at det er delt i to zoner og når de er i en, slukker det andet nogle gange. De ville gerne have det tændte samtidig, det hele, fra begge følere. 

Jeg kan selvfølgelig undersøge om det er muligt at smide det hele på samme gruppe. Måske ved at skifte rør. Ellers kunne man sætte et par følere mere op, som sad "modsat"?





Hastværk er lastværk
Ellers så skal du igang med noget smarthome ting
Er det til at føre tændingen fra den ene pir-sensor over i den anden?
Det ville være min foretrukne løsning, og så kørt begge lysgrupper fra samme gruppesikring. Hvis der er kablet direkte til tavlen er det jo nemt at koble om.
Det er det sikkert det nemmeste at køre nu kabel fra den ene lystænding og over til lamperne under den anden gruppe. Så skal de "gamle" kabler naturligvis tages væk der.
Man kan også lave en relæ løsning, så den ene lystænding samtidig trækker et relæ, hvor kontaktsættet så bruges i den anden gruppe. Men det kræver jo stort set samme kabeltræk. Den samledåse som relæet befinder sig i bør mærkes med " 2 sikringsgrupper "
Det er lidt samme løsning som du selv antyder. Det skal blot ikke være kiprelæ.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hr.Find skrev den 12-04-2023 14:19:11

Ja, i know, jeg troede eller håbede måske bare der var kommet noget smart i mellemtiden. 

Det er er der. Det kaldes smart home. Det kræver nye PIR og specielle pærer eller smart relæer.

Om det er lettere end at koble de to grupper sammen på en fase, kommer an på situationen og hvem der skal gøre det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis