Fjerne klaplag eller ej?

Jeg er igang med at fuldrenovere vores hus. Og jeg har fjernet den gamle strøer konstruktion. Så der kun er et klaplag tilbage. 

Der er 45 cm på det laveste sted op til færdiggulv højde, og nogle steder er der 3-5 cm mere. Kan jeg bare ligge noget leca ud til afretning og så 300 mm flamingo ovenpå uden at fjerne klaplaget? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på? 

Og hvad med kloakrør der kommer fra kælderen, skal de bare løbe i flamingoen?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du bruger ordet kælder, så forestiller jeg mig at der er kælder under. Altså at det du kalder klaplaget er etage adskillelse.
Kloakrør kan godt løbe i flamingo laget, men det giver jo noget tilskærings arbejde. Her kan man godt bruge lidt kloakskum / bygge skum til at rette op på de skader "utætheder" der komme i flamingo laget.
Hvor omhyggelig du skal være med opretning kommer jo an på hvilken gulvkonstruktion du vælger.
Du skriver 45 cm plads og 30 cm flamingo. Det får mig til at tro at det skal ende med et beton lag oven på. Så er der ikek store krav til præcis starthøjde på flamingo. 
I stedet for leca ville jeg nok hellere blande en meget svag beton blanding. og lægge ud på klaplaget. Det kan være sand og cement 8 : 1 eller der omkring. Det er som en svag slidlag. Det skal jo kun holde til tryk over hele fladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dit svar. Nej der er ikke etageadskillelse hvor der er klaplag. Der hvor du kan se der er lagt nogle plader af træ ud er der etageadskillelse, ned til underetagen, og kloakrøret kommer derfra. Alt det beton/klaplag du kan se på billede er der, hvor jeg gerne vil have 300 mm flamingo og 120 mm beton, der er muldjord nedenunder hele klaplaget. 

Vil du stadig lave en svag beton blanding til afretning?

Jeg vil bare afrette med et eller andet. Det kan være med sand , leca , svag beton eller andet. Det kommer mest an på hvad der lige er på pladsen. Hvis du tænker på leca som isolering eller kapilærbrydende har det ingen betydning der. 

Okay jeg har noget sand og noget leca nemlig. så måske en kombination af dem.

Skal man lave nogle drænhuller? synes jeg at jeg har læst et sted?
Og hvor er det smartest at ligge kloakrøret øverst i flamingoen eller mellem?
Det kan man ikke sige generelt. Det har noget at gøre med hvor de skal ende og begynde og så at der er god fald på dem. Det er det vigtigste. 
 Men kan du undgå dem aller øverst så har du nemmere ved at styre det så beton ikke løber ned i isolering og derved danner en lille kuldebro. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis