Spartling af vægge - hvor meget kan man se?

Jeg er ved at spartle vægge i en stor stue, men jeg har noget svært ved at få det lige. 

Væggene er født med meget store lunker og ujævne hjørner, men jeg synes ikke man ser det med savsmuldstapet. Vi skal dog have glasfilst på... 

- Hvor meget kan man se store buer? For eksempel hvis det buer en centimeter indad på midten af væggen, i forhold til top og bund? 

- Hvor meget kan man se ujævne inder og yderhjørner? Væggene er født med ret ujævne hjørner.

Skal jeg få det helt lige, eller kan man ikke se de store sving?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at sætte ord på hvor skævt noget må være før end det kan ses. Du kan ikke gå ud fra at tapet og maling skjuler noget. Ofte bliver ujævnheder mere synlige efter maling.
Væggene skal nok blive helt glatte. Det er mere variationer over store stykker jeg er nervøs for.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Væggen skal ikke være helt lige, det er de heller ikke når en professionel maler har spartlet. Det der er vigtigt er at det er meget bløde overgange. Hvis jeg forstår dig korrekt har du en variation på 1 cm på en væg der er 2+ meter høj, det vil man ikke se ret nemt. Små ujævnheder, f.eks. en klat spartel der ikke er blevet slebet ordentlig ned, ser man med det samme igennem glasfilt, så du skal være meget grundig med spartling og slibning når du bruger glasfilt
Som nævnt skal lunker og toppe være med MEGET glat overgang. Det har bl.a. betydning for om du kan montere glasfilten så kanterne mødes hele vejen.
Derudover kan lampeplacering tæt ved væggene gøre “fejlene” mere eller mindre synlige.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også