Pletter på messing efter rengøring

Hejsa,
Jeg har fået 2 fine retro væglamper i teaktræ, og ville gøre dem pæne igen.
Jeg ville derfor pudse messingen så de kunne blive helt skinnende igen (jeg er er/var overbevist om at det er messing). Jeg har brugt citronsyre, med lidt opvaskemiddel i kogende vand til at rengøre det med.
I om at der er elektriske komponenter i lamperne, havde jeg ikke mulighed for at lægge dem i blød i vand. I stedet for vædet jeg vatrondeller i vandet og lagde på alle messingstykkerne i en halv times tid.
Nu er der så kommet røde plamager over alt, og jeg forstår ikke hvad der kan være gået galt?
Er det ikke messing? Har det ligget i blød i for lang tid? Skal det have endnu mere tid? 

Jeg håber nogle derude kan hjælpe med at finde ud af hvad der er gået galt, og om det er muligt at redde lamperne.

Jeg har lagt et før og efter billede op af lamperne.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har set det her på nettet:
"Når du har fjernet svære belægninger, kan du få messing med et meget rødligt skær. Her er det specielt vigtigt at polere efter med wienerkalk og husholdningssprit. 
Et andet godt middel til at rense messing: Bland mel, eddike og salt og rensecremen er klar - husk at skylle efter med vand."
Det er bare citronsyre alle anbefaler at bruge på messing og kobber, for at gøre det pænt igen.
Men er metallet til at redde hvis jeg forsøger mig med Brasso, eller er det for sent nu?
Nå, men så hører jeg ikke til "alle". Det er sjovt, når en eller anden "fagmand" har påstået noget på internettet, så dukker den samme påstand op en masse andre steder. Det er lidt some en papegøjefarm.
Ja, du burde kunne redde det med Brasso.

Selvfølgelig skal man ikke bruge syre på messingen. Kunne det tænkes at messingen er lakeret med klar lak. Hvis messingen ikke er lakeret, burde Brasso være kuren.

fase
Annonce
For mig ser det også ud, som når man ætser kobber printplader til elektronik. 

Jeg bruger også Brasso og det virker fint. 
Det lader til at jeg skal have fat i noget Brasso så - tak for svaret alle :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis