Vindue placering efter isolering

Jeg skal have isoleret mit sommerhus (jf mit andet opslag tidligere i dag). Der skal sættes ekstra træskelet på de eksisterende vægge og således laves en udvendig isolering, som gør væggen ca 12-13 cm tykkere. Jeg vil gerne isolere soklen på et senere tidspunkt. Mit spørgsmål går på hvordan jeg kan håndtere mine vinduer. Det er gulv-loft vinduer. Jeg kan jo ikke rykke dem længere ud da der ikke er mere sokkel at stille dem på. Har I nogle ideer til hvordan jeg kan få dem med ud (i hvert fald delvist)? Skal man virkeligt til at støbe sokkel? Jeg tænker de er for tunge til at “hænge” i træskelet? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere muligheder. Du kan flytte ud så vinduerne bare står på 3cm af bundkarmen. eller du kan bolte noget støtte på soklen som vinduer kan stå på. Hvorfor vil du flytte dem?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg vil gerne undgå at vinduet er trukket for langt tilbage fra ydervæggen. Efter isolering vil der være 25 cm indhak ind til vinduet 
Du kan bruge sømbeslag (hulplader) til at fastgøre vinduerne.
synes da at du skulle isolere soklen udvendigt, inden du gør det besværligt med tykkere ydervægge.

Søren O
Sokkelog ydervægge skal naturligvis laves i samme omgang. Og træskelet skal sagtens kunne holde vinduer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis væggene kun har 100 mm isolering er huset med stor sandsynlighed heller ikke med støbt sokkel men på punktfundamenter. Hvis det er tilfældet kan du ikke uden videre isolere soklen, da gulvkonstruktionen skal ventileres for at undgå råd og svamp.

Dine vinduer skal naturligvis flyttes med ud i den nye facade. De kan sagtens hænge i de nye reglar du skruer udenpå huset.
I det villakvarter jeg bor i er der en der har isoleret 200 mm udenpå et gasbetonhus, og laddet vinduerne blive siddende. Behøver jeg at sige det ikke er pænt🤣

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 10-04-2023 19:33:56

Hvis væggene kun har 100 mm isolering er huset med stor sandsynlighed heller ikke med støbt sokkel men på punktfundamenter. Hvis det er tilfældet kan du ikke uden videre isolere soklen, da gulvkonstruktionen skal ventileres for at undgå råd og svamp.

Dine vinduer skal naturligvis flyttes med ud i den nye facade. De kan sagtens hænge i de nye reglar du skruer udenpå huset.
I det villakvarter jeg bor i er der en der har isoleret 200 mm udenpå et gasbetonhus, og laddet vinduerne blive siddende. Behøver jeg at sige det ikke er pænt🤣

Takker.

Huset er på 90 cm sokkel, som er med ventilationsriste. Kan man isolere her som normalt hvis jeg fastholder ventilationen? Eller giver det ingen værdi?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis