Hvor meget vægt kan et dræn kloakrør holde til.

Jeg har et simpelt spørgsmål og måske også lidt skørt. Jeg bliver nød til at lægge et kloakrør (regnvand ) og dræn 10 cm under terræn. Oven på begge rør vil jeg lave et stengærde.

 Mit spørgsmål et så om jeg skal være nervøs for om rørene kan holde til marksten det er ø 20-30 cm i 80 cm højde? Der bliver nok kun 10 cm småsten mellem marksten og rørene. Drænet pakkes ind i sten og fibertex.

Har uden held ledt efter tryktest af kloakrør og lign. Det er et fuldslidset drænrør og begge ø100mm

Nogen der har et bud? 

Vh Jens 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan vel lave et forbandt i gærdet, så vægten fordeler sig uden at trykke på rørene. Måske lægge sten på hver side af rørene som optager vægten.

Bare kald mig BBB 
Du kan ikke nøjes med 10 cm. småsten over drænet, når der skal placeres et stengærde over det. Såvidt jeg husker, har Nordisk Wavin udgivet en tabel for belastning at nedgravede rør. Ellers ring til deres tekniske service. Der er vist en kloakmand her inde, som måske lige vil slå op i belastningstabellen i kataloget.

fase
kloakrøret kan godt holde til det , bare husk at det skal ligge med 20 promille , når det ligger så højt
drænet er en dårlig ide at ligge lige under , det skal ligge ved siden af for at virke
en anden ting er at skal det virke som dræn , skal det noget dybere i , ellers tager det kun overfladevand
en anden ting er , hvis du pakker det ind i fibertex , virker det kun i et par år , så kan vandet ikke trænge ind mere
fibertex på siderne og over , så får du det bedste resultat
Annonce
Tak for alle svar!
Bredker - Mao. vil du ikke pakke bunden ind i fibertex?
Vh Jens 
Jens LO skrev den 10-04-2023 11:57:51

Tak for alle svar!
Bredker - Mao. vil du ikke pakke bunden ind i fibertex?
Vh Jens 

 nej , det giver kun problemer efter et par år

ser det tit , hvor vi må ud og lave det om for folk der har gjort det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis