Duka pro 70th

Hej

Jeg har ligesom et par andre herinde et spørgsmål til en duka pro 70th ventilator som jeg håbede at kunne få hjælp til. Det er så vidt jeg kan læse mig frem til ikke behandlet herinde.

Jeg ønsker at installere ventilatoren således at det er en eksterne bevægelsessensor der skal starte ventilatoren og slukke efter x antal minutter hvis ikke der er bevægelses i bruseområdet. Kan det lade sig gøre med denne type ventilator?

Vedhæfter billede af ventilator plus bevægelsessensor. Se venligst bort fra ‘forkerte’ ledningsfarver. Det er kun lavet på den måde nu ifbm div. tests.

Håber der er nogle kloge der kan hjælpe. Tak.  Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal forbinde din sensor til L og N. Ventilatoren forbinder du til N og den midterste klemme. Så virker ventilatoren kun med PIR føleren.
Du kan også forbinde efter skemaet som timer. Under alle omstændigheder skal PIR sensoren være forbundet til fase og nul.


fase
Tak for svar. Hvis jeg forstår dig ret er det faktisk det jeg hidtil har forsøgt. Jeg har ført fast strøm fra udtaget på væggen i sensoren. Så har jeg forbundet den midterste klemme i sensoren til L i ventilator og N til N.  Er det også det du foreslår? Når jeg gør det, resulterer det i, at ventilatoren kører et stykke tid, ca 30 sek. stopper i 5 sek og slår til igen uden bevægelse i rummet. Det fortsætter bare. 
Den tid ventilatoren skal køre, skal stilles på PIR sensoren, når du forbinder på den måde, du har beskrevet. Prøv at tænke på, at din ventilator er en lampe. Sensoren er fuldstændig ligeglad med, hvad der tændes for. Du kan også prøve at forbinde efter det skema med Timer. Så skal du sætte tiden i ventilatoren. Ventilatoren fortsætter så i den indstillede tid efter sensoren har slukket. Hvis du bruger både sensorens timer og ventilatorens timer kan du sikkert opnå en tilstrækkelig lang tid. Hvis jeg må indskyde en bemærkning, ville jeg forbinde ventilatoren uden sensor og lade den være styret af lyset og timer. Brug skemaet med timer, hvor ledningen mellem S og ventilatoren er ledningen fra lampen i rummet.
Har du placeret sensoren i brusekabinen?

fase
Ok. Jeg forsøger igen. Jeg forsøgte også at forbinde sensoren til en stikdåse som forsøg hvor den virkede fint. Da jeg overførte den forbindelsesmetode til ventilator opførte den sig så bare som beskrevet. Altså hvor ventilatorens drift ikke virkede til at blive startet og stoppet af timeren i sensoren. Ja, sensoren sidder i brusekabinen hvor der er et stort ovenlysvindue, så vil lyset fra solen ikke påvirke for meget? Jeg har ikke mulighed for at koble den til afbryderen til lyset sådan lige umiddelbart. 
Du skriver, at det fungerede, når du satte PIR føleren til en stikkontakt, men det fungerer ikke i brusekabinen. Det kan skyldes, at sensoren får lys fra ovenlysvinduet. Der er sikkert en mulighed for at justere lysfølsomheden. Den skal stilles på så højt lys som muligt. Har du ikke et billede sensoren, så indstillingerne kan ses? 
Hvordan forsyner du sensoren og dermed også ventilatoren. Sidder både sensor og ventilator i brusekabinen? Har du billeder af monteringen, som vi må se?

fase
Annonce
Her kommer lidt billeder. Strøm udtaget sidder, ikke så smart, lige ved ventilatoren. Jeg forestiller mulig at trække strøm over til pir sensoren derfra og så bruge trække en leder fra pir sensor og tilbage til ventilator der skulle kunne tænde/slukke.
Da det fungerede var der egentlig også dagslys men kan ikke udelukke at den var indstillet anderledes der. 
Din indstilling af sensoren skal værre for begge indstillinger på maks. Det har du på lux, men på time skal den også stilles på maks. Jeg går ud fra, at ventilatoren skal køre mens der bades. Sensoren skal selvfølgelig være tilsluttet til strøm hele tiden. Hvis den bliver afbrudt, kan du komme ud for, at den ved tilslutning tænder kort og derefter slukker.
Ved at placere føler og ventilstor i brusekabinen bevæger du dig på kanten af lovligheden af din installation.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis