Lysdæmper / korrespondance

Er lidt forvirret omkring brugen af lysdæmper på en korrespondance installation.
Kan se der findes flere dæmpere som kan bruges til formålet.
Der hvor jeg kommer i tvivl er om det har betydning om korrespondancen er udført som en A eller B type.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Valget af lysdæmper er det samme, uanset om du bruger A eller B korrespondance. Så du vælger den lysdæmper, du vil bruge. Du skal bare vælge en dæmpbar pære.

fase
Det har lidt betydning på hvordan du skal samle ledninger, og om det tænder mere end 2 steder.
Ved A korrespondance kommer den direkte tændledning til lampen kun i den ene afbryder, hvorimod i B korrespondance er den til stede i begge afbrydere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-04-2023 12:38:29

Det har lidt betydning på hvordan du skal samle ledninger, og om det tænder mere end 2 steder.
Ved A korrespondance kommer den direkte tændledning til lampen kun i den ene afbryder, hvorimod i B korrespondance er den til stede i begge afbrydere. 

Det burde jeg have beskrevet i mit svar, men lad os se, hvilke andre spørgsmål og billeder af bagsiden af afbryderne, der kommer.       


fase
Det gør ikke spor at der er tilføjelser. Dit svar er fyldestgørende i forhold til de få oplysninger der er kommet frem. Men skal han have det til at fungere så er der forskel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er kun tale om korrespondance med 2 afbrydere.
Det er så lidt kryptisk (for mig) hvordan man finder ud af om det er lavet som en A eller B tilslutning. Når jeg ser på installations vejledningen på f.eks FUGA® LED-S 120 VA, så ligner det slet ikke en traditionel korrespondance tilslutning, men snare en standard 1 punkts tilslutning hvor man så tilslutter ekstra kip kontakter.


Det har du fuldstændig ret i. Lysdæmper monteres ikke som korrespondance i ordets "gammeldags" betydning. Er det en installation mindre end ca. 30 år gammel, så er det mest almindelige B korrespondance. Men som skrevet tidligere så kan det have betydning hvor det er nemmest at placere dæmperen.
Du skal have installationen lavet om til 1 kip kontakt hvis du skal tænde det 2 steder. Men start med at få dæmper til at virke alene. Til det skal du have også have ledninger afmonteret i den anden afbryder.
Et billede her af ledninger bag på begge korrespondance afbrydere vil sikkert kunne føre til en opklaring, og et forslag til lednings ændring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis