Træ til terrasse som ikke er for dyrt

Hej :) Jeg skal til at bygge en terrasse. Jeg har ikke råd til at det koster så meget, så jeg leder efter det billigste, som ikke er trykimprægneret.

Hvis jeg ser bort fra trykimprægneret træ, er det billigste jeg kan finde noget varmebehandlet fyr som denne slags: https://www.stark.dk/raw-thermo-fyr-terrassebraedder-26x117-mm-rillet-glat-4200-mm?id=1840-02611700420

Er det en planketype, som I kan anbefale til terrasse? Og hvordan ville i behandle træet - olie?

På forhånd tak for hjælpen!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge lærk eller douglasgran. Koster ca. det samme som termo-fyr.

Jeg vil nok også gå efter Douglasgran  pga. den "varme" undertone, da min erfaring er at det har en relativt god modstandsdygtighed over for råd og svamp (se med en gartners øjne   ).

-En pensioneret tømmer har engang fortalt mig, at ubehandlet Douglasgran kan ca. holde i 20-25 år udendørs, mens ubehandlet gran der er i kontakt med jorden, kun kan holde ca. 6-8 år...
Hold_Ved_Montøren skrev den 09-04-2023 08:52:43

-En pensioneret tømmer har engang fortalt mig, at ubehandlet Douglasgran kan ca. holde i 20-25 år udendørs, mens ubehandlet gran der er i kontakt med jorden, kun kan holde ca. 6-8 år...

Jo, men hvem lægger terrassebrædder i kontakt med jord?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 09-04-2023 09:11:30

Hold_Ved_Montøren skrev den 09-04-2023 08:52:43

Jo, men hvem lægger terrassebrædder i kontakt med jord?

Det er der faktisk nogle der gør - tro det eller lad vær - men det lære man selvfølgelig på den hårde måde og gør ikke det igen   

-Se det bare som "ekstra bonus info", det var ikke mening at jeg ville træde på din faglige stolthed.

Det er oftest billigst hos  "Jem og Nyborg "  og kvalitet er derefter. Men f.eks. hos Stark skal man ikke sige mere end Bøh, som min søn udtrykker det. ( Han er ansat der) Så får man 10 % i rabat. Og siger man Bøh bøh så lidt mere. 
Der er plads til rabatter, og det gælder også Xl byg og hvad de nu hedder. 
Det kan også være man skal bruge udtrykket. " Og hvad kan jeg så få dem til, " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også