Fast elektrikerrør og forfradåser

Spørgsmål til elektrikeren.

Hvis man gerne vil benytte faste elektrikerrør i stedet for bare at trække kabler i væggen. Hvordan gør elektrikeren så det med elektrikerrør.?

Normalt hvis man f.eks laver en gipsvæg har man det løse kabel inde i væggen og når man borer hullet til forfradåsen kan man nemt snuppe kablet ud af hullet.

Men - hvordan gør man det med elektrikerrør? Er man tvunget til at benytte flexrør (måske bare det sidste stykke?)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vi forudsætter, at der kun er monteret gips på de ene side af væggen, monterer du forfra dåsen og trækker flexsrør hele vejen. Flexrør fås med itrukne ledninger. Det gør det nemmere, men kræver planlægning. Ellers gør du på samme måde som med kabel.

fase
Så ikke faste (hårde) elektrikerrør? Generelt er flexrør efter min mening underlegne faste rør når det kommer til at trække over større afstande. 
Selvfølgelig kan du bruge almindelige 5/8" 16mm rør, hvis du er ferm med en bukkefjeder, men det kræver øvelse at lave en ikke for kort/skarp bøjning. Udfordringen i forhold til korrugerede rør ligger i at den indvendige diameter i korrugerede rør er mindre end på faste rør. El rør måles i modsætning til vandrør på den udvendige diameter.
Du kan få søgefjedre på op til 50 m, så hvad er problemet med at trække ledninger over større afstande. Problemet ligger måske i at vide, hvordan det gøres. Begrænsningen ligger i at den indvendige diameter er mindre i korrugerede rør og dermed kan virke begrænsende på antal ledninger.

fase
En anden vigtig ting ved korrugerende rør er kvaliteten og at de skal fastgøres og strammes godt. Hvis de ligger løst så vil de samles i en vulke når man kommer med vanskelig lednings træk. Og bøjning skal også i det tilfæld være med god diameter og igen fastgjort på hver side. 
Når man så siger kvalitet så har jeg brugt dem fra Jem og nyborg 2 gange i mit liv. Første og sidste gang (samme dag)
Selv om jeg er vant til at lægge dem og fastgøre osv. så måtte sommerhuset skilles ad da jeg skulle trække ledninger, og næsten ved hver clampe sprang røret fordi det simpelthen er for tyndt i gods. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-04-2023 11:57:55

En anden vigtig ting ved korrugerende rør er kvaliteten og at de skal fastgøres og strammes godt. Hvis de ligger løst så vil de samles i en vulke når man kommer med vanskelig lednings træk. Og bøjning skal også i det tilfæld være med god diameter og igen fastgjort på hver side. 
Når man så siger kvalitet så har jeg brugt dem fra Jem og nyborg 2 gange i mit liv. Første og sidste gang (samme dag)
Selv om jeg er vant til at lægge dem og fastgøre osv. så måtte sommerhuset skilles ad da jeg skulle trække ledninger, og næsten ved hver clampe sprang røret fordi det simpelthen er for tyndt i gods. 

Vi er enige, men tit ser jeg, at materialerne skal være billige. Tit hænger pris og kvalitet sammen. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 08-04-2023 10:00:18

El rør måles i modsætning til vandrør på den udvendige diameter.
Du kan få søgefjedre på op til 50 m, så hvad er problemet med at trække ledninger over større afstande. Problemet ligger måske i at vide, hvordan det gøres. Begrænsningen ligger i at den indvendige diameter er mindre i korrugerede rør

Hvis jeg skal have flexrør som svarer til 3/4” fast rør, skal jeg så op i et 25mm flex?

https://www.wattoo.dk/flexroer-h-fri-20mm-sort-hfxp-sw-50-meter-5430501763
Et fast 3/4" / 19 mm fast rør er ca. 17 mm indvendig. Hvad vil du med 25 mm korrugerede rør? Du kan ikke få dem i montagemateriel som f.eks. loftsdåser og afbryderunderlag. Hvor mange ledninger skal du have trukket i rørene siden du tilsyneladende vil gå op i dimension?

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også