Forsegle maling

Hej, jeg har malet mit badeværelse og selvom jeg var nøjsom og vaskede fliser godt af og brugte hæftegrunder, så falder malingen alligevel af. 

Jeg vil gerne finde noget der kan forsegle malingen så den ikke falder af og som måske også kan hjælpe med at holde til en smule vand (bare dryp fra hænderne efter håndvask). 

Jeg har Googlet og kigget på noget epoxy, der stod også noget med noget polyurethan, men jeg er bare bange for at det kunne gå hen og fjerne mit lag maling når jeg kommer de ting ovenpå. 

Er der nogen der har nogle råd til hvad man kan bruge? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg tror desværre ikke du kan løse det ved at lægge noget uden på den "løse" maling. Men vent og se om der kommer nogen med lidt mere forstand på maling af fliser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Velkommen til.
Du kan ikke smøre noget oven på en dårligt hæftende maling. Ligegyldigt hvad du smører oven på vil jo ikke gøre noget ved at det lag der skal binde til væggen slipper, så om du har 1 eller 20 lag ovenpå et dårligt lag, så vil det jo slippe.
Det er den hårde vej, at sikre sig at bunden er i orden inden man tager det næste skridt.
Med andre ord: Af med malingen og start forfra.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PinkHenrik skrev den 08-04-2023 12:08:24

Velkommen til.
Du kan ikke smøre noget oven på en dårligt hæftende maling. Ligegyldigt hvad du smører oven på vil jo ikke gøre noget ved at det lag der skal binde til væggen slipper, så om du har 1 eller 20 lag ovenpå et dårligt lag, så vil det jo slippe.
Det er den hårde vej, at sikre sig at bunden er i orden inden man tager det næste skridt.
Med andre ord: Af med malingen og start forfra.

 Mange tak for svaret :) 

Har du nogle anbefalinger til hvad jeg kan komme under når jeg prøver igen? Det hæftegrunder jeg købte var jo åbenbart ikke nok. 


Der findes dissideret maling til fliser...
Når det så er sagt, så har jeg brugt helt almindelig højglans maling på vores wc (ikke bad).
Jeg startede med at rengøre alle fliser med en stærk omgang salmiak vand (husk at beskytte dine lunger).
Så fik alle fliserne en tur med excentersliberen korn 120, specielt hjørner er det vigtigt at komme ordenligt ind i. Så en aftørring med vand og derefter vente til al fugt er helt væk fra fugerne.
Jeg brugte en spærregrunder (fordi jeg havde den stående) og her kommer tricket: Fortynd grunderen med vand så den virker som mælk. Mal og vent så til den er helt tør (det kan godt tage en dags tid).
Det ser forfærdeligt ud, men det tynde lag holder bedre.
Test om grunderen sidder fast. Det gør du ved at tage et stykke tape og tryk det godt fast på en flise samt en fuge. og så river du tapen af igen med et snuptag, som hvis du river et plaster af knæet   

Hvis grunderen sidder ordenligt fast kan du så male 3-4 tynde lag topmaling. Her er det vigtigt at du overholder tørre/hærdetid imellem hvert lag. Mange tror at maling er tør når den ikke klistrer til en finger, men det er den langt fra.
Du kan teste om malingen er hærdet ved at presse en negl i overfladen. Hvis neglen efterlader et mærke, er malingen ikke hærdet,og så er det bare at vente inden næste lag.
Husk ikke at bade i rummet, mens du er i gang med arbejdet, da fugt og maling er en super dårlig kombi  
Held og lykke.  
   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 08-04-2023 14:32:54

Der findes dissideret maling til fliser...
Når det så er sagt, så har jeg brugt helt almindelig højglans maling på vores wc (ikke bad).
Jeg startede med at rengøre alle fliser med en stærk omgang salmiak vand (husk at beskytte dine lunger).
Så fik alle fliserne en tur med excentersliberen korn 120, specielt hjørner er det vigtigt at komme ordenligt ind i. Så en aftørring med vand og derefter vente til al fugt er helt væk fra fugerne.
Jeg brugte en spærregrunder (fordi jeg havde den stående) og her kommer tricket: Fortynd grunderen med vand så den virker som mælk. Mal og vent så til den er helt tør (det kan godt tage en dags tid).
Det ser forfærdeligt ud, men det tynde lag holder bedre.
Test om grunderen sidder fast. Det gør du ved at tage et stykke tape og tryk det godt fast på en flise samt en fuge. og så river du tapen af igen med et snuptag, som hvis du river et plaster af knæet   

Hvis grunderen sidder ordenligt fast kan du så male 3-4 tynde lag topmaling. Her er det vigtigt at du overholder tørre/hærdetid imellem hvert lag. Mange tror at maling er tør når den ikke klistrer til en finger, men det er den langt fra.
Du kan teste om malingen er hærdet ved at presse en negl i overfladen. Hvis neglen efterlader et mærke, er malingen ikke hærdet,og så er det bare at vente inden næste lag.
Husk ikke at bade i rummet, mens du er i gang med arbejdet, da fugt og maling er en super dårlig kombi  
Held og lykke.  
   

 Tusinde tak for hjælpen! 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
PinkHenrik skrev den 08-04-2023 14:32:54

Der findes dissideret maling til fliser...
Når det så er sagt, så har jeg brugt helt almindelig højglans maling på vores wc (ikke bad).
Jeg startede med at rengøre alle fliser med en stærk omgang salmiak vand (husk at beskytte dine lunger).
Så fik alle fliserne en tur med excentersliberen korn 120, specielt hjørner er det vigtigt at komme ordenligt ind i. Så en aftørring med vand og derefter vente til al fugt er helt væk fra fugerne.
Jeg brugte en spærregrunder (fordi jeg havde den stående) og her kommer tricket: Fortynd grunderen med vand så den virker som mælk. Mal og vent så til den er helt tør (det kan godt tage en dags tid).
Det ser forfærdeligt ud, men det tynde lag holder bedre.
Test om grunderen sidder fast. Det gør du ved at tage et stykke tape og tryk det godt fast på en flise samt en fuge. og så river du tapen af igen med et snuptag, som hvis du river et plaster af knæet   

Hvis grunderen sidder ordenligt fast kan du så male 3-4 tynde lag topmaling. Her er det vigtigt at du overholder tørre/hærdetid imellem hvert lag. Mange tror at maling er tør når den ikke klistrer til en finger, men det er den langt fra.
Du kan teste om malingen er hærdet ved at presse en negl i overfladen. Hvis neglen efterlader et mærke, er malingen ikke hærdet,og så er det bare at vente inden næste lag.
Husk ikke at bade i rummet, mens du er i gang med arbejdet, da fugt og maling er en super dårlig kombi  
Held og lykke.  
   

 Hej igen, 

Jeg ved ikke om jeg spørger dumt, men har du måske et godt fif til at fjerne den gamle maling fra fliserne, så jeg kan gøre det ordentligt næste gang?

Skrabejern til fladerne og en stålbørste til boremaskinen til fugerne.
Det er et kæmpe arbejde... så held og lykke   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Haha mange tak for det 😊
Der er dog lidt man kan gøre som hjælper lidt udover knofedt og pandesved.

Man kan blødgøre acrylmaling med en varmepistol, så er det nemmere at skrabe af.

Man kan også ødelægge bindemidlet i malingen ved at fugte en flade med en opløsning med vand og kaustisk soda og dække det af med plastik i nogle timer, samme opskrift med brun sæbe men er ikke særlig praktisk på større flader.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også