Klippe 1 cm af en lille flise på væggen

Hej
Mine 3 overskabe i køkkenet hænger på en Ikea skinne på væggen. 
Jeg har besluttet, at på venstre side skal der være 5cm fra væg til det første skab.
Jeg har skruet skinnen på væggen og så kom det ikke til at passe med de små fliser på væggen, på højre side af overskabe.
Lige nu rager lidt af Ikea skinnen ud, udenfor skabet, fordi overskabet ikke kan flyttes 1 cm til højre pga flisen. 
Jeg har tegnet tynde røde streger på billedet.

Har I en idé, hvordan jeg kan fjerne 1cm af flisen, så resten af flisen bliver på væggen? 
Går hele flisen løs,  så skal jeg købe 5 kg fliselim. 
Flisen måler 5 x 5cm og er ca 1 cm tyk. 

Medmindre I har en anden god idé.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ser ikke nogen billeder men det betyder heller ikke noget. Det eneste jeg kan komme i tanker om er diamantskive på lille vinkelsliber. Det skal være en helt glat diamant skæreskive, altså uden takker som man ellers bruger til havefliser. Det er takkerne der slår skår af vægfliser. 
I første kørsel ridser du let med skiven i flise overfladen. Så kører du dybere i samme rille men vinkelsliber drejes ind imod hvor skabet skal sidde. ( den skal tages ned under operationen ) 
Min teori er at det er bagkant af skiven der slår de små skår af. På denne måde komme bagkant ikke til at ramme flise overflade og du får ikek så mange afslag på den del af flisen som skal bruges. 
I denne stilling skærer du helt igennem flisen, så kan det lille stykke hugges af uden at berøre resten. 
Du skal nok tage nogle millimeter mere end det strengt nødvendige. 
Du skal have en anden til at holde en kraftig støvsuger i støvstrålen. Man kan ikke fane det hele men meget kan gå i støvsuger.
Du kan nu nok købe mindre end 5 kg fliselim, men du risikerer at flisen knækker hvis du bare hugger de løs. Så er du nok rigtig på den  

Nu ser billeder. Med de fliser betyder det ikke så meget om der skulle gå små afskalninger af. De er i forvejen meget ujævne i strukturen. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak ev elmand.
Jeg har tilføjet et billede lige efter jeg har postet det, så det har nok været i mellemtiden du har læst det. 
Det giver god mening som du beskriver det, at forsiden af skæreskiven drejer ind i flisen men bagsiden drejer ud af flisen og flår kanten.
De fliser ser ikke for godt ud i forvejen. De er knækkede mange steder men fugen gør at det ser rimelig naturligt ud   
Ja, og fugen i samme farve er nok hellere ikke til at finde. 



Man kan også få diamantklinger til multicutter. Se https://www.globaltools.dk/el-vaerktoej/savklinger/fein-klinger/carbideklinge-til-multicutter-til-fliser-38525

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er det ikke meningen at der skal en plade på siden af skabet?
Hvis der skal det, kan du lave udhak til både skinne og flisen.
Fugen ligner en almindelig grå fuge. Og det er jo et særkende ved de fliser at d ikke er regulære. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan du ikke bare skære et hak i siden af skabet?
Tak for de gode idéer. Det lykkedes   
Jeg har fundet en lille diamant skive til en "Dremel", som jeg aldrig har brugt og har skåret et 2 - 3mm dybt spor i flisen. 
Hele bagsiden af flisen er lavet af noget som ligner kalk/gips og har været nemt at hugge over med et stemmejern.
Jeg ved ikke hvorfor nogen har limet den ekstra (øverste) række fliser ved siden af overskabet.

Jeg er lidt i tvivl om projektets omfang. Som I kan se, efter jeg har forlænget køkkenbordet og tilføjet en vaskemaskine i rækken, har jeg også flyttet komfur og et 40cm bredt skab mod højre, så nu mangler der fliser ved komfur og 40 skab. 
Er det bedst at fjerne fliser over komfuret og lime dem på over det 40cm bredt skab?  Så lime en stænkplade på væggen over komfuret.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis