Plastik maling krakelerer

Hej.
Jeg har en scooter der skal have en ny gang maling.
Den er også sort i forvejen.
Jeg har slibet nogle steder og spartel, og gøre det glat osv inden maling.
Og alt er slibet ned, nogen steder mere end andre steder, men glat og ren er det og klar til maling.
Og der er købt Motip Plastik primer, og Motip sort høj glans maling.
Hvad pokker går der så lige galt med plastik efter en omgang sort spray.
Primer fik engang let spray uden at det bliver for meget, kun lige støvet over engang som det skal.
Der var ingen krakelerer tegn der.
Og det fik lov til at tøre lidt over en time ved ca 18c som jeg har i værkstedet.
Men det opstod med det samme ved sort spray.
Det fik også engang tynd lag i første omgang, der kunne jeg se krakeleringen opstår.
Resten af lakeringen ser jo nydeligt ud på plastiket.
Malingen har kostede lidt penge at anskaffe sig, og der er nok til alt plastik skjolde.
Er det malingen den er gal med?
Cellulosefortynder affedtning er der brugt.

Er der en, eller nogen der har forstand på dette her problem.
Håber ikke det samme opstår på alle de andre skjolde, for så er den næsten pænere uden en lakering.
Jeg har malet lidt ting og sager mange gange, og jeg har aldrig oplevet dette her problem.
Og jeg vil så gerne have den pæn sort blank.
Hvad går der galt?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke det omtalte produkt. En tørretid på 1 time synes jeg lyder kort. Det er ikke nok at primeren er tør, den skal også være hærdet.

Er en times tørretid for primeren inden overmaling med slutfarven i overenstemmelse med vejledningen?
Det tørre næsten med det samme det kommer på plastiket.
Og lod primer tørre i lidt over en time, der så det meget tørt ud.
Men det var åbenbart ikke nok, eller hvad der er galt med det plastik.

Nu har jeg slebet det ned igen hvor det var ødelagt, og så har det igen fået et tynd lag primer.
Og det får lov til at være i ro, til imorgen formiddag og prøver med lidt sort tyndt lag igen.
Så håber jeg på det bedste.
Ellers bliver det aldrig til noget, hvis at det ikke virker det maler værk her.

Kunne måske være den gamle grundmaling, der ikke kan arbejde sammen med din nye slut lak.
Kunne se ud til, at det er i nogle overgange, hvor der er slebet igennem et lag og videre gennem næste lag.
Hvis det er tilfældet er det nok svært at lykkes med det maling du har. 

@Viggo79 Men som GodeVen spørger, hvad står der om tørretiden, før overmaling, i vejledningen?
Det er ikke godt nok at overfladen ser tør ud, den skal ofte hærde i bund, eller deromkring.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej igen.
Tørretiden på plastik primer er 1 time.
Men det tørre med det samme det kommer på plastiket.
Lader det dog tørre i et par timer for at være sikker.
Nå men det dyre maling af et godt mærke, det dur bare ikke til det her plastik.
Resten af dåserne ryger tilbage til der hvor de er købt.

Købte for sjov en dåse sort blank spray i Jemogfix, der er til træ, metal, flere plastik typer.
Det dur med det samme det kommer på, og der ligger det sig som det skal, og står helt blank og clean uden skader nogen steder der hvor der bliver malet.
Nu er problem løst.
Det er bare i Jemogfix efter nogle dåser nu.
Så jeg kan få malet alt det hele.

Hvad der gik galt med den sorte Motip lak vides ikke.
Men arbejde sammen med plastik kunne den ikke være med til.
Annonce
I følge producenter er tørretiden meget kort. Helt ned til 15 min før den kan overmales.
Men det jeg bider mærke i er, at der i specifikationerne står, at primeren er beregnet til brug på ubehandlede overflader, og her er der jo lakeret i forvejen.
Så det kunne tyde på, at det er primeren som ikke kan arbejde sammen med den maling, som er påført, da der er lavet til rå plastik af forskellig art.

Kurt B. Andersen
Jeg blev nysgerrig og læste om produktet. Jeg kan kun finde noget om tørretid, ikke noget om tid for hærdning. Nogle siger at der højest på gå 30 minutter fra grunder til slutmaling ellers skal man vente en dag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også