Jern i murværk

Hej dygtige folk!

Jeg er ved at sætte min gavl i stand, fordi den er frostsprængt under det ene vindue.

Her er jeg så stødt på 5-6 jernpinde, der er lagt ind i fugerne mellem stenene. De sidder tilsyneladende på række eller i hvert fald i noget, der ligner et mønster. De går ikke ind til griber fat i indervæggen, så jeg kan ikke gennemskue, hvad deres funktion er - hvis de har en. Til gengæld får de både puds og sten til at sprænge, og de er temmelig gennemrustede.

Så: Kan jeg bare fjerne dem, eller har de en funktion ift. væggen?

På forhånd tak for input!

Mvh Petter
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit billede viser to stykker jern, hvor det nederste tilsyneladende har forbindelse til bagmuren. Det andet stykke er tilsyneladende lagt i for at holde en fugeafstand. det mener jeg du godt kan fjerne og fylde fugen. Det nederste stykke jern med forbindelse til bagmuren, kan sikkert undværes på et stykke svarende til en vinduesbrede. Men for en sikkerheds skyld kunne du rense det for rust og male det med rustbeskyttende maling. 

fase
Synes det ligner rør fra en gammel ekspansionsbolt. 
Jeg ville bare fjerne dem.
Det er ikke frostsprængning,men rustsprængning, idet jern der ruster udvider sig med ret stor kraft.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også