Skæreskive til klinker

Hej LDS.

Jeg er ved at blive sindsyg!!! Jeg er ved at lægge klinker i vores kælder, og i den forbindelse skal der jo naturligt nok skæres en masse i klinkerne.
Jeg har købt for ca. 1000 kr. i skæreskiver uden at finde den rette. De laver alle meget grimme snit i klinken, hakker små stykker af, eller direkte ødelægger/knækker klinken.
Jeg har købt et hav af skæreskiver til Hard Ceramic, turboklinger og en masse andre diamantskæreskiver.
Kan I fortælle mig hvilken skæreskive der laver det flotteste og tyndeste snit i klinkerne, så jeg kan komme i gang med arbejdet?

Det skal lige siger at min svoger havde en gammel skæreskive liggende med sådan et flettet mønster på siderne. Den skærer vanvittigt flot, men synger i den grad på sidste vers.
Der står desværre ikke noget mærke på skiven (er nok slidt af), så jeg kan ikke se hvad det er for en.

Håber I kan hjælpe mig ASAP🙏☺️

Med venlig hilsen
Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at kigge forbi et professionelt byggemarked (dvs. i håndværkerafdelingen) og spørge om råd? Det kan f.eks. være XL Byg, Bygma eller Stark, hvor du bør kunne få den rette skæreskive/klinge

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders.
Ja det er faktisk det der er problemet. Jeg købte en i Stark og en i XL-byg og de var næsten lige dårlige👎 Jeg ved selvfølgelig ikke om jeg bare har været uheldig og fået “dårlig” rådgivning, eller de bare udnyttede situationen og prakkede mig et eller andet lort på, da de sikkert kunne høre jeg var grøn på dette område. De har selvfølgelig fået smidt deres lort retur😅
Det er faktisk lige netop derfor jeg rækker ud til jer, for det kunne jo være der var nogen der havde gode erfaringer med et specifik skive, eller kunne anbefale en som ikke ødelægger klinken.
Skærer du med vinkelsliber eller vådskærer?
Det lyder som om du skærer tørt med håndholdt vinkelsliber, -og det er svært.
Mit råd: Lej en vådskæremaskine.

Venlig hilsen
Knud
Du skriver at der skal skæres en masse klinker. Kan du ikke bruge en almindelig fliseskærer og knække klinken i de fleste tilfælde, så du kun skal skære, hvor der skal være et hak i en klinke?

Annonce
Nu ved jeg ikke om du tør, eller vådskære, men Tyrolit diamantskiver har aldrig skuffet mig, det koster noget mere, men holder så også længere, og lavet et godt stykke arbejde. Eks. denne her ø125mm skive ville være fortræffelig til tør skæring. den koster 782,50 kr med moms, men kvalitet koster LINK
(Tyrolit har også nogle billigere skiver, men de er ikke samme kvalitet.)

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det er med vinkelsliber så er det ikke klingen det er galt med   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej allesammen.

Tak for jeres beskeder. Ja det er tørskæring med vinkelsliber.
Jeg har lejet både en fliseskærer og en vådskærer og jeg kan simpelthen ikke finde ud af at bruge dem.
Det er et ældre hus så næsten alle endeklinker skal skæres i forskellige vinkler. Derfor vil jeg helst skære dem med en vinkelsliber.

Som jeg skrev, så havde min svoger en gammel klinge, som laver de flotteste tynde snit uden at beskadige klinken på nogen måde. Den er desværre bare ved at være slidt, og tænker ikke den kan holde til 90 m2 klinker.
Så det var egentlig bare om I kunne anbefale en klinge.

Tak til JE_NS for link😉👌
Jeg skærer altid klinker med en almindelig lille vinkelsliber. 
Du skal bruge klinger som er helt glatte på kanten, dem med takker er gode til havefliser eller andet. 
Så fastgør du med 1 eller 2 skruetvinge et bræt over klinke hvor det skal skæres (kan også gøres uden når du er øvet ). Den del som skal bruges ligger under brættet.
Første snit skal du kun lige ridse den hårde overflade og her holder du skæreskiven lodret og kører langs med bræt.
Næste snit må du køre dybere men her holder du vinkelsliber lidt skråt. Det virker for mig.
Min teori er at det er bagkanten af klinge der slår skår af kanten når den kommer og. Ved at holde skråt så kommer bagkant ikke i berøring med den øverste kant. 
Det er nogen gange øvelse der gør mester, og man kan ikke altid skyde skylden på de "idioter" henne i bygge markedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis