Højt grundvand i kælder

Hej..

Jeg har gravet ud i kælder til badeværelset. Der var meget sumpet dernede men ikke som sådan grundvand.

Jeg lagde plast ud direkte ovenpå jord og 100mm flamingoplader til at starte med. Projektet gik i stå i 3 uger grundet meget arbejde i firmaet og jeg skal nu i gang igen. Når jeg træder ned på flamingoen synker det ca. 5-8 cm og jeg hører vandet under pladerne.

Jeg tænker at gøre følgende: 

1) Tage plastik og flamingo op igen.
2) Lægge et ca. 100mm lag Lecakugler ud på hele gulvet
3) Retablere plastik og flamingo
4) I det tilstødende lokale, hvor der er udgravet til en pumpebrønd for at bortlede grundvandet, grave pumpen som ligger i brønden dybere med ca. 150mm 

Hvordan lyder den plan? Er der noget jeg har misset? Gør jeg tingene korrekt?

Vedr. pkt. 4, skulle jeg bore huller igennem betonrøret således noget af vandet måske kan finde vej derind inden der støbes?

På forhånd tak for jeres input.


Christian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandet skal jo på en eller anden måde ledes fra det LECA-lag og over til pumpebrønden. Enten via en ledning/rør ellers skal der være en vej som vandet nemt kan løbe.
Jeg ville bruge vaskede sten 16/32 mm i stedet for LECA-nødder. 
Du tager flamingo og plast op igen, og laver dræn slange hen til pumpebrønd.
Der graves ca. 20 cm ekstra grøfter og 50 mm drænslange lægges der i. Slangen føres hen til og ind i pumpebrønd. 
Der skal være en smule fald på slangen. Er bunden i grøften meget lige, kan 1 cm fald pr m være ok.
Så fyldes op med noget som er god til at lede vand hen til slangen Leca eller vasket grus/småsten. Sænker du bunden generelt med f.eks. 5 cm så kan der blive plads til det vandledende lag over hele gulvet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis