Skift af staldvinduer

Helt nyt for mig, så modtager gerne gode råd af enhver art.

Har ca 8 staldvinduer der skal skiftes, selve 2-lagsruder er fine nok, men det nederste træ er helt væk på dem alle, træbeskyttelse var vist ikke noget man brugte :-)

Min plan er at købe vinduer og selv sætte i. Er det standardstørrelser eller er der ligeså mange størrelser som der er ejendomme? Når jeg måler er de alle 67x95 +/- ½cm. Hvor kan jeg købe? Og hvor tæt skal målene være, kan man kitte resten?

Billede 1 er udefra, mangler jo det nederste
Billede 2 er indefra, efter med vold at få vinduet ud, ruden er bevaret. Til højre er den øvre, den var vist sømmet opad med to bitte tynde søm(?). Til højre er den ene side, og begge sider sad fast med to større skruer
Billede 3 er vist en cement "fod" til vinduet?
Billede 4 er vist en trædims sat ind som den øverste så kan sømmes på
Er det jeg ser på billede 2-4 standard, både i metode og mål?

Sætter man trærammen i først og så rude, eller det hele på en gang? Hvis det er vinduer der ikke kan åbne, så er det vel rammen først?

Jeg har over 60 af de vinduer på ejendommen jeg købte i efteråret, har malet alle på nær de 8 som var for dårlige, men gætter på der skal skiftes et par stykker hvert år, så jeg må hellere lære det :-)

Tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vinduer købes normalt på mål. Hvis du vil genbruge de gamle glas og have nye rammer så både rammemål og glasmål passer, bliver det let noget specielt (rasende dyrt).

Regn med at købe vinduer med glas. Start med at læse noget om montering af vinduer eller se nogle videoer. Det første du skal finde ud af er hvordan du måler op, så du sikrer dig plads til fuge.

Du er selvfølgelig velkommen til at spørge her, men der mange vejledninger, der forklarer det grundliggende.

Det ligner meget dem jeg har i min stald, er det ikke noget rødligt træ, når man får det renset af, måske teak? På mine var bundstykket også helt væk men resten af vinduet var helt fint, på nær en lille smule nedest på de stykker der står lodret. Jeg endte med at renovere mine vinduer, jeg syntes det var synd at smide dem ud, og nye vinduer var ret dyre hvis det ikke skulle være noget plastik halløj som jeg synes var synd for bygningen og da det var dat samme der var galt med dem alle sammen så var det også forholdsvist nemt at lave noget serieplroduktion på, selv om jeg lavede et af gangen så det ikke stod åbent for meget. Teak træ var for dyrt så købte noget andet eksotisk hård træ, noget terresse træ af en art, kan ikke huske præcist hvad det var og så fræsede jeg den profil jeg skulle bruge med min overfræser, mener jeg gjorde det i hånden, havde ikke noget fræsebor på det tidspunkt. Det blev rigtigt godt og kostede ikke ret mange penge.
Sådan ser det ud, ca. 10 år efter jeg har repareret dem. 
Den type vinduer er standard mål og meget almindelige, men jeg ved ikke om de kan købes. Der findes en lidt større type med en sprosse op i midten.
Jeg lovede at lave nogle af dem til en arbejdskollega. De skulle bruges hos hans nye bonus søn. 
De blev skåret op, lavet vindues not og hele menageriet. 
Jeg nåede ikke at få dem samlet og leveret inden kærligheden brast, og bonus sønnen havde heller ikke råd til at betale dem. Så jeg bruger stumperne til noget andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også