Er vindue nødvendig i lille kælderrum eller ventilation bedre

Hej
Jeg renoverer hus og har en lille kælder på 3,5 x 3 m som kun skal bruges til installationer (el vand varme).
Den bliver kun 155cm høj med det nye dæk med isolering op imod st etagen.
Der er et lille vindue i dag ud på ca 70cm bred og 40 cm høj.
Det ville være lettere ift konstruktionen at ure det op og så sætte en ventilator op. 
Kældereen bliver uopvarmet.
Hvilken løsning er bedst ift at holden rummet tørt og godt?
Pft.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville mure til og så sætte en affugter op. Så er det tørt.
Mini Me skrev den 04-04-2023 17:58:55

Jeg ville mure til og så sætte en affugter op. Så er det tørt.

 Altså ala en DUKA one eller lignende?

En affugter er ikke en energi-rigtig løsning. Naturlig ventilation i form af luftspjæld, evt 2 stk alt efter behov.
Nej en affugter ikke en ventilator, jeg ville ikke have kold eller fugtig luft ind i et indendørsrum. Så skal du lave det så temperatur og fugtighed ikke vandre ud og op i huset gennem f.eks. gulv. Hvad med kondens på kældervæggen Når ude luften er fugtig. Er det nødvendig med luftskifte ville jeg lave det inde i huset.
En Duka-One eller tilsvarende er oplagt.

Du skal ikke installere en affugter, medmindre der er sprunget et vandrør eller på anden måde er tilført ekstra vand. Det er spild af strøm og der skal håndteres en 1/4-1/2 liter vand om dagen. Hvis den absolutte luftfugtighed bliver lavere end i huset eller udenfor, er affugteren håbløs energispild. Og det vil den hurtigt blive, da luftfugtigheden vil falde uden at temperaturen stiger.

Jeg vil beholde vinduet. Dagslys har stor betydning for et rum.
Annonce
GodeVen skrev den 05-04-2023 12:49:29

En Duka-One eller tilsvarende er oplagt.

Du skal ikke installere en affugter, medmindre der er sprunget et vandrør eller på anden måde er tilført ekstra vand. Det er spild af strøm og der skal håndteres en 1/4-1/2 liter vand om dagen. Hvis den absolutte luftfugtighed bliver lavere end i huset eller udenfor, er affugteren håbløs energispild. Og det vil den hurtigt blive, da luftfugtigheden vil falde uden at temperaturen stiger.

Jeg vil beholde vinduet. Dagslys har stor betydning for et rum.

 Forstår. Det var nu heller aldrig hensigten med en affugter. Blot et forslag længere oppe i tråden. 

Det er et lille rum kun til installationer. Så dagslys kan undværes her (selvom jeg er meget enig med din betragtning)

Mit spørgsmål går mest på om en ventilator af en slags eller et vindue på sigt holder kælderrummet i bedst form ift fugt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis